Toksiline parkinsonism psühhostimulanti süstivatel noortel narkomaanidel

  • Katrin Sikk
  • Sulev Haldre
  • Sten-Magnus Aquilonius
  • Pille Taba
Keywords: efedroon, metkatinoon, manganism, narkomaania, toksiline parkinsonism

Abstract

Ülevaates on kirjeldatud toksilist parkinsonistlikku sündroomi patsientidel, kes süstivad Sudafedist (pseudoefedriinist) valmistatud lahust, mis lisaks psühhostimulant efedroonile (metkatinoon) sisaldab kõrvalproduktina suures hulgas mangaani. Peamisteks sümptomiteks on tasakaalu-, kõnnaku- ja kõnehäired, jäsemete düstooniad ning bradükineesia. Toksilise ekstrapüramidaalse sündroomi kliiniline pilt sarnaneb manganismiga, mida on varem kirjeldatud mangaani kroonilise inhalatsiooni tagajärjel tööstustöölistel. Efedrooni sisaldava isevalmistatud segu tarvitamine on oluline parkinsonistliku sündroomi tekkepõhjus noortel narkomaanidel. Eesti Arst 2013; 92(6):320–324
Published
2013-06-30
How to Cite
Sikk, K., Haldre, S., Aquilonius, S.-M., & Taba, P. (2013). Toksiline parkinsonism psühhostimulanti süstivatel noortel narkomaanidel . Eesti Arst. https://doi.org/10.15157/ea.v0i0.11451
Section
ÜLEVAADE