
241

kiri toimetusele

Eesti Arst 2023; 102(4):241

Kaotatud ja leitud käsikiri

Kaja Rahu1, Mati Rahu2, 3

1 Tervise Arengu Instituut, 
2 Eesti Geograafia Selts, 
3 Eesti Demograafia Assotsiatsioon

Järgnevalt selgitame, kuidas meil 
õnnestus vältida oma artikli ülli-
tamist rahvusvahelises teadusaja-
kirjas. Kaja Rahu sai 1. veebruaril 
2023 ajakirja Health Policy peatoi-
metajalt meili. Selles vabandati, et 
meie artikli käsikiri oli nende käes 
„mõnda aega kadunud olnud“ ja 
teatati, et „tuginedes retsensentide 
soovitustele ja meie endi hinnangule 
[---] võtame selle praegusel kujul 
avaldamiseks vastu”. Käsikiri pidi 
peagi saadetama tootmisse: kahe 
nädala jooksul tehakse ta kätte-
saadavaks Science Direct ’is, talle 
omistatakse objekti digitaaliden-
tifikaator. Seejärel saame korrek-
tuurpoognad, mis parandatuna 
pannakse Science Direct ’i käsikirja 
asemele. Hiljem lisatakse köite ja 
lehekülgede numbrid.

Teade tabas meid ootamatult. 
Vastasime peatoimetajale kohe, et 
oleme artikli juba avaldanud (BMJ 
Open 2019;9:e026210). Tõendus-
materjalina lisasime koopia meie 
meilist (20.10.2017) (loe: kaks tuhat 
seitseteist), mil les ol ime Health 
Policy ’le teatanud, et võtame oma 
käsikirja tagasi, sest pärast selle 
teistkordset kohendamist retsensen-
tide märkuste järgi ja tagastamist 
toimetusele 10.04.2017 oli saabunud 
vaikus, meie järelepärimistele ei 
vastatud. Panime juurde teisegi 
meili (23.10.2017) koopia – ajakirja 
administraator ( journal manager) 

vabandas käsikirja publitseerimis-
otsuse v i ibimise pärast, Health 
Policy ilmumine olevat takerdunud, 
meie otsuse loobuda käsikirja aval-
damisest edastas ta toimetajale ja 
kirjastajale. Järgnes järjekordne 
vaikus kuni 2023. aasta veebruarini.

Meie 1. veebruari meilile peatoi-
metaja ise ei vastanud. Tema asemel 
teatas sa ma l  päev a l  Elsev ier ’ i 
a l lüksus Researcher Support, et 
nad tegelevad meie probleemiga. 
Teises saabunud meil is teav itas 
ajakiri hoopis käsikirja saatmisest 
kirjastusele Elsevier.

02 .02  v a r u s t a s  Researche r 
Support meid lingiga võimaldamaks 
jälgida käsikirja avaldamise käiku.

03.02 tulnud mei l is õnnit les 
kirjastuse andmeadministraator 
(data administrator) meid käsikirja 
vastuvõtmise puhul. Ta mainis: 
„Me teeme kõvasti tööd, et aval-
dada meie autorite artiklid veebis 
võimalikult kiiresti; seega on meil 
heameel teatada, et teie käsikirja 
avaldamisprotsess on juba alanud.“ 
Kahest lisatud lingist üks pidi meid 
juhatama täitmist ootavate doku-
mentideni, teine võimaldavat jälgida 
avaldamisprotsessi.

Kui kõigest hoolimata pesitses 
meis seni lootus, et äkki oleme 
sattunud spämmirünnaku alla ega 
kippunud linkidele klõpsama, ilmnes 
tegelikkuse karm pale varsti: 04.02 
ilmus käsikiri Health Policy veebi-
saidil kui trükis olev (in press).

Et päästa, mida võimalik, läki-
tasime 06.02 seitsmele ajakirja ja 
kirjastusega seotud instantsile palve 

katkestada käsikirja avaldamine 
ning lisasime varasemate asjasse-
puutuvate meilide koopiad.

Adusime, et publ itseer imise 
masinavärk ol i  tä isv ungi sisse 
võtnud, kui Google Scholar andis 
07.02 teada äsjasest viitamisest ühele 
meie artiklile. See oli meie endi 
tehtud viide, mis pärines kõnealu-
sest käsikirjast. Tolle bibliokirje oli 
Google Scholar ’isse pandud, sealse 
lingi kaudu pääses ligi täistekstile 
Science Direct ’is.

Hingasime kergendatult 08.02 
ke l l  14:09,  k u i  Ind iast  saabus 
kirjastuse administraatori sõnum: 
„Mõistan teie muret. Korraldan, et 
käsikiri eemaldatakse ja teie artikli 
avaldamine lõpetatakse. Vabandame 
ebamugavuste pärast.” 

J ä rg m i se  päe v a  hom m i k u l 
kirjutas sama isik: „Palun võtke 
avaldamistiimi nimel vastu minu 
si irad vabandused. Olen korral-
danud käsikirja eemaldamise ja 
peatanud ka artikli tootmisprot-
sessi.“ Olime kindlad, et meie mured 
jäävad möödan ikku. Eksis ime. 
Pärastlõunal teatati kirjastusest 
(Researcher Engagement Team), 
et nüüd saame koos 15 mi ljoni 
akadeemilise töötajaga lugeda oma 
artiklit Science Direct’i andmebaasis. 
Läkitasime selle pärastlõunase meili 
edasi kirjastuse avaldamistiimile ja 
hommikuse avaldamistiimi meili 
tollele teisele tiimile.

14.02 vabandas kirjastuse admi-
nistraator veel kord ja teatas, et käsi-
kiri on ajakirja saidilt eemaldatud. 
Vaatasime – nii oligi tehtud.


