
Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166), 305–336

305
https://doi.org/10.12697/AA.2018.4.03

“Tugev Balti natsionalistlik 
keskus” ning Nõukogude 

välispropaganda teel sõjast 
rahuaega ja külma sõtta

Kaarel  Pi ir imäe

See Ajaloolise Ajakirja erinumber on pühendatud tsensuurile, kuid tsen-
suuri on võimatu käsitleda lahus propagandast – need on nagu mündi 
kaks külge. Arvamuste vabaduse ja paljususe tingimustes on propaganda 
mõju tavaliselt väiksem kui tsensuurioludes. Seepärast püüavad auto-
ritaarsed režiimid teostada mõlemat, nii propagandat kui ka tsensuuri, 
kuid kriisiolukordades kehtestavad ka demokraatlikud riigid tsensuuri ja 
teevad propagandat. Seda tehakse rahuajalgi, kuid peidetumalt – kasuta-
des muuhulgas eufemisme, nagu “avalik diplomaatia”, “lõimitud [embed-
ded] ajakirjanikud”, “strateegiline kommunikatsioon” jne.1 Järelikult on 
igati mõistlik käsitleda tsensuuriga paralleelselt ka propagandat. Artikkel 
käsitleb tsensuuri ja välispropagandat kui olulist relva Nõukogude Liidu 
1940. aastate välispoliitikas, keskendudes eriti Moskva püüetele mõjutada 
Balti küsimuse lahendamist endale soodsas suunas. Eriti huvitav on selles 
kontekstis Nõukogude ametkondlik arutelu propagandameetodite efek-
tiivsuse üle rahvusvahelise olukorra muutudes, kui sõjaaegne koalitsioon 
Suurbritannia ja Ameerika Ühendriikidega lagunes ning võimust võttis 
uus, külma sõja vastasseis. 

Artikli aluseks oleva arhiivimaterjali kogumise tegi võimalikuks Eesti Kaitseministee-
riumi rahastatud lähetus ning Kaitseväe Akadeemia (tollal KVÜÕA) juhtkonna mõistev 
suhtumine. Artikli kirjutamise ajal on autor Tartu Ülikooli dotsent, Eesti Sõjamuuseumi 
vanemteadur ning Helsingi Ülikooli instituudi Collegium for Advanced Studies liige. 
Kirjutis ei oleks saanud valmida ilma nende asutuste toetuseta. 
1   Vt nt Philip M. Taylor, Mõtterelv: propaganda ajalugu vanaajast tänapäevani (Tal-
linn: Eesti Ajalehed, 2011); Sergei M. Guriev, Daniel Treisman, “How modern dictators 
survive: cooptation, censorship, propaganda, and repression”, CEPR Discussion paper no. 
DP10454 (March 2015); loe kriitikat sellest, et “tsensuur ja propaganda kujutavad endast 
autoritaarsete väärtuste võitu demokraatlike üle”: N. Snow, P. M. Taylor, “The revival 
of the propaganda state: US propaganda at home and abroad since 9/11”, International 
Communication Gazette, 68:5–6 (2006), 389–407. 

https://doi.org/10.12697/AA.2018.4.03
https://doi.org/10.1177/1748048506068718
https://doi.org/10.1177/1748048506068718
https://doi.org/10.1177/1748048506068718


306 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Propagandat on defineeritud erinevalt, kuid enamik õpetlasi nõustub, 
et selle eesmärk pole mõjutada pelgalt arvamusi, vaid ka tegusid. Nagu on 
märkinud Prantsuse filosoof Jacques Ellul, propaganda taotleb, et inime-
sed “klammerduksid irratsionaalselt mõne kindla tegevusprotsessi külge”. 
Tasub rõhutada, et propaganda ei ole kõikvõimas relv, mis sunnib inimesi 
välja vahetama oma veendumusi. Pigem suudab propaganda manipulee-
rida emotsioonidega ja levitada stereotüüpe, millega kujundatakse midagi, 
mida Ellul nimetab “müütiliseks mõtlemiseks”.2 Propagandat on seega 
raske eristada igas ühiskonnas levivatest ja kollektiivse identiteedi seisu-
kohast võib-olla isegi vajalikest eelarvamustest ja pooltõdedest. Propagan-
dat teostatakse eelkõige siseriiklikult, kuid välispropaganda abil püütakse 
mõjutada ka teiste riikide elanikkonna käitumist. Kuigi 1950. aastatel pak-
kusid Ameerika teadlased ja asjatundjad “propaganda” asemel välja mõiste 
“avalik diplomaatia”, lähtutakse selles artiklis terminist “propaganda”, mis 
oli kasutusel uuritaval ajajärgul – 1940. aastatel –, ja sugugi mitte pejora-
tiivselt. Nagu avaliku diplomaatiaga tänapäeval, püüti välispropagandaga 
mõjutada teise riigi avalikku arvamust ja seeläbi selle riigi käitumist.

Artikkel tugineb arhiivimaterjalile, mida kogusin reisil Moskva arhii-
videsse 2013. aasta detsembris. Kasutatud on nelja suuremat sarja: Molo-
tovi fond (f 82) ning Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei Keskko-
mitee (edaspidi NLKP KK) (f 17) propaganda- ja agitatsiooniosakonna (n 
125) ja rahvusvahelise informatsiooni osakonna (n 128) nimistud asuvad 
Venemaa Riiklikus Sotsiaalpoliitilise Ajaloo Arhiivis (RGASPI); Nõuko-
gude Informatsioonibüroo fond (f R8581) asub Vene Föderatsiooni Riik-
likus Arhiivis (GARF). 

Nõukogude propaganda arengut sõjaajast rahuaega ja üleminekul külma 
sõtta on ka varem uuritud. Vladimir Petšatnov on kirjutanud artikli Nõu-
kogude propaganda süsteemsetest puudustest aastatel 1945–1947 ja Wolfram 
Eggeling aruteludest Nõukogude Informatsioonibüroos samal perioodil. 
Mõlema käsitluse sisu ja arhiiviallikad kattuvad paljuski.3 Mõningaid üldi-
sesse poliitikasse puutuvaid dokumente olen ka mina taaskasutanud, kuid 

2   Jacques Ellul, Propaganda: the formation of men’s attitudes (New York: Vintage 
Books, 1973), 25; Garth S. Jowett, Victoria O’Donnell, Propaganda and persuasion 
(Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1999), 6; näide Elluli käsitluse aktuaalsusest: 
Karim H. Karim, “Cyber-utopia and the myth of paradise: using Jacques Ellul’s work 
on propaganda to analyse information society rhetoric”, Information, Communication 
& Society, 4:1 (2001), 113–134.
3   Vladimir Pechatnov, “Exercise in frustration: Soviet foreign propaganda in the 
early Cold War, 1945–47”, Cold War History, 1:2 (2001), 1–27, vt ka ibid., “The rise and 
fall of Britansky Soyuznik: a case study in Soviet response to British propaganda of 
the mid-1940s”, The Historical Journal, 41:1 (1998), 293–301; Wolfram Eggeling, “The 

https://doi.org/10.1080/13691180121788
https://doi.org/10.1080/13691180121788
https://doi.org/10.1080/13691180121788
https://doi.org/10.1080/713999921
https://doi.org/10.1080/713999921
https://doi.org/10.1017/S0018246X97007577
https://doi.org/10.1017/S0018246X97007577
https://doi.org/10.1017/S0018246X97007577


307Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Balti küsimusega seotud dokumentatsiooni ei ole varem käibesse toodud. 
Erinevalt Petšatnovist ja Eggelingist püüan lisaks üldistele probleemidele 
analüüsida Nõukogude tsensuuri ja propagandat ka konkreetse näite varal, 
milleks on Balti küsimus Teises maailmasõjas ja algavas külma sõja psüh-
holoogilises võitluses. Artikkel keskendub Nõukogude diskursuse analüü-
sile, püüdmata tabada otsustusprotsessi nüansse ja rekonstrueerida kõiki 
kausaalseid seoseid, milleks kogutud arhiivimaterjal ei ole ka piisav. Nõu-
kogude Liidu tsensuuri- ja propagandaaparaadi toimimise uurimine on 
vajalik Nõukogude režiimi mõistmiseks, kuid see on kindlasti huvitav ka 
kõigile propaganda ja tsensuuri uurijaile.

Balti küsimus seondub muuhulgas nende inimeste repatrieerimisega, 
kes olid Teise maailmasõja käigus sattunud Lääne-Euroopasse ja keda 
Moskva pidas, õigusega või mitte, Nõukogude kodanikeks. Käesolev artik-
kel korrigeerib Soome uurija Simo Mikkoneni arvamust, nagu oleks Nõu-
kogude kampaania kodanike tagasikutsumiseks alanud pärast Ühine-
nud Rahvaste Organisatsiooni (edaspidi ÜRO) otsust 1951. aastal, millega 
organisatsioon võttis seisukoha, et inimesi ei tohiks vastu nende tahtmist 
repatrieerida. Seepeale olevat Moskva alustanud aktiivset tegevust järe-
lejäänud 247 000 inimese mõjutamiseks. Dateeringu mõttes ei vasta see 
tõele. Samas märgib Mikkonen õigesti, et üldiselt oli Nõukogude repat-
rieerimine Teise maailmsõja järel edukas, sest sõjaaegsete liitlaste abiga 
õnnestus tagasi “kodumaale” tuua ligi viis miljonit inimest.4 Mikkoneni 
mainitud arvud tasub konteksti tajumiseks meeles pidada. 

Liitlaste koostöö, tsensuur ja propaganda

Pärast 1940. aasta suve, kui Nõukogude Liit okupeeris ja annekteeris Balti 
riigid, kerkis päevakorda sündmuse selgitamine välisauditooriumile (sise-
riiklikult kujundati arvamusi tsensuuri ja propagandaga niikuinii). Eriti 
oluliseks muutus Balti küsimus pärast 1941. aasta juunikuud, kui Moskva 
pidi sõjas ootamatult poolt vahetama ning otsima Saksamaa asemel liit-
lasi lääneriikide hulgast. Nendeks olid eeskätt Suurbritannia, kes juba oli 

Soviet Information Bureau-inside view of a Soviet propaganda institution, 1945–1947”, 
Osteuropa, 50:2 (2000), 201–214.
4   Simo Mikkonen, “Mass communications as a vehicle to lure Russian emigres home-
ward”, Journal of International and Global Studies, 2 (2) (2011), 45–61. Sarnasest nar-
ratiivist on lähtunud Triin Tark, “Kodu- ja väliseestlaste vahelise kultuurisuhtluse 
institutsionaalne raamistik Nõukogude Liidu kultuuridiplomaatia kontekstis”, Ajalooline 
Ajakiri, 4 (2017), 445–474.

https://doi.org/10.12697/AA.2017.4.02
https://doi.org/10.12697/AA.2017.4.02
https://doi.org/10.12697/AA.2017.4.02


308 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

sõjas, ja Ameerika Ühendriigid, kellelt oli loota materiaalset abi ja kes ise 
astus sõtta aasta lõpus Jaapani rünnaku järel Pearl Harbori sõjaväebaasile. 

Enne sõda oli Nõukogude Liidu peamiseks välispropaganda ametkon-
naks Välismaaga Kultuurisuhete Arendamise Üleliiduline Ühing (VOKS), 
kuid sellega võistlesid paljud teised, nagu rahvusvaheline kommunistlik 
organisatsioon Komintern, Nõukogude Liidu Telegraafiagentuur (TASS), 
kirjandusvaldkonnas väliskaubandust korraldav Rahvusvaheline Raa-
mat (Meždunarodnaja kniga), Välisasjade Rahvakomissariaat ning isegi 
julgeolek (NKVD-NKGB). Selle asemel, et valdkonda korrastada, asutas 
poliitbüroo 24. juunil 1941 täiesti uue organisatsiooni – Nõukogude Infor-
matsioonibüroo (tuntud kui Sovinformbiuro, edaspidi SIB), mis asus mit-
teametlikus võimuhierarhias kõrgeimale juhtimistasandile poliitbüroole 
ehk Stalini “sisemisele ringile”5 lähemal kui VOKS. 

Välispropaganda teostamisel tuli SIB-i tegevusele kasuks demokraatlike 
ühiskondade suhteline avatus, mis võimaldas Nõukogude ametkondadel 
oma sõnumeid levitada. Nõukogude Liidu kiiresti kasvava populaarsuse 
peamine põhjus ei olnud siiski mitte Nõukogude ühiskonnakorralduse 
“võlud”, vaid Punaarmee sõjalised võidud idarindel, mille eest oldi siiralt 
tänulikud. Lisateguriks oli juurdunud arvamus, et fašism oli sündinud 
kapitalismist ja ainult kommunism tõotab väljapääsu kapitalismi vastu-
oludest ja hädadest, millest käimasolev, järjekorras juba teine maailma-
sõda oli välja kasvanud.6 Oluline Nõukogude teabekandja Suurbritannias 
oli saatkonna ajakiri Soviet War News, mille tiraaž oli 1944. aasta lõpus 
68 000 ja mida britid levitasid ka oma relvajõudude hulgas. Kuid Nõuko-
gude propaganda edu sõltus eeskätt sellest, mil määral suutsid nad soku-
tada oma sõnumeid Briti meediakanalitesse.7 

Mis puutub Balti küsimusse, siis juba 1941. aastal avaldas SIB Londo-
nis pamfleti “The Soviet Union, Finland and the Baltic States”, mis mõneti 
kummaliselt jäi ka viimaseks selle asutuse kaalukamaks publikatsiooniks 
Balti küsimuses. Raamatu põhitees oli, et Balti poliitikud olid muutnud 
oma riigid relvaplatsdarmideks, mis olid valmis alistuma Natsi-Saksamaale 
kohe, kui sai teoks Hitleri kavatsus rünnata Nõukogude Liitu, ja seetõttu 

5   Oleg V. Khlevniuk, Master of the house: Stalin and his inner circle (New Haven: Yale 
University Press, 2009).
6   Steven Merritt Miner, Stalin’s holy war: religion, nationalism, and alliance politics, 
1941–1945 (Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press, 2003), 217–218.
7   Miner, Stalin’s holy war, 221



309Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

oli Moskval täielik õigus võtta tagasi 1917. aastast alates siiralt hoitud toe-
tus nende riikide enesemääramisele.8

Nõukogude Liidu välispropagandale aitas kaasa tsensuur, mille Briti 
valitsus kehtestas raadiole ja trükiajakirjandusele ja mis soosis liitlassuh-
teid Nõukogude Liiduga. Nagu olen varem kirjutanud, õnnestus brittidel 
pea täielikult suukorvistada Eesti, Läti ja Leedu saadikud Londonis.9 Lisaks 
tsensuurivõimekusele oli Briti valitsusel suur ja hästi korraldatud propagan-
daaparaat, mida Nõukogude kolleegid kadestasid.10 Briti propaganda ilustas 
Nõukogude Liidu ühiskonnakorraldust ja välispoliitikat, varjutades eba-
mugavamaid teemasid, nagu väikeriikide, sealhulgas Eesti, Läti ja Leedu, 
annekteerimine. Lisaks võimaldas Briti valitsus Nõukogude ametkonda-
del teostada laialdast propagandat Suurbritannia territooriumil, millega 
suudeti märkimisväärselt mõjutada Ühendkuningriigi elanike hoiakuid.11

Briti valitsuse eesmärk oli hoida entusiasmi Nõukogude Liidu suhtes 
mõistlikes piirides. Hoidmaks ära Nõukogude Liidu imetlejate ja kom-
munistide esiletõusu, otsustasid informatsiooniametnikud, et liitu Mosk-
vaga tuleb kaitsta kui ratsionaalset otsust. Sellega tuli “kaaperdada kõmin 
vasakult”, nagu armastati rõhutada.12 Tegelikult see ei õnnestunud, sest 
muuhulgas läks Moskval korda sokutada võtmekohtadele Briti ametkon-
dades oma mõjuagente. Nende hulgas oli korduvalt Venemaad külastanud 
Austraalia kommunist Peter Smollett (pärisnimega Hans Peter Smolka), 
kellel oli läinud korda sõbruneda Churchilli usaldusisiku Brendan Brac-
keniga. Brackenist sai 1941. aasta suvel informatsiooniminister, mille järel 
määrati Smollett ministeeriumi Nõukogude suhete osakonna juhatajaks. 

8   The Soviet Union, Finland and the Baltic States (London, 1941); vt ka Kaarel Piirimäe, 
“National self-determination, modernization and the Estonian-Soviet propaganda 
contest in the early Cold War era”, Behind the iron curtain: Soviet Estonia in the era of 
the Cold War, ed. by Tõnu Tannberg  (Frankfurt: Peter Lang, 2015), 35−51.
9   Kaarel Piirimäe, “Countering “the obtuse arguments of the Bolsheviks”: Estonian 
“information work” in Sweden, the United States and Britain, 1940–44”, Representing 
the periphery, histories of public diplomacy and nation branding in the Nordic and Baltic 
countries, ed. by Louis Clerc, Nikolas Glover, Paul Jordan (Leiden: Brill/Nijhof, 2015), 
60−80.
10   Miner, Stalin’s holy war, 198. Nõukogude propagandaaparaati iseloomustasid insti-
tutsionaalne killustatus, olelusvõitlus ning välismaailma vähene tundmine. Süsteemi oli 
programmeeritud palju vastuolusid ja konkurentsi. Lisaks näib, et võrreldes brittidega 
oli Nõukogude Liidul ka absoluutarvudes vähem ressurssi. 
11   SIB saatis sõja ajal materjali 2500 välismaisele ajalehele, 700 ajakirjale, 18 raadiojaa-
male, 450 agentuurile ja paljudele Nõukogude välisesindustele, vt Eggeling, “The Soviet 
Information Bureau”, 205.
12   Martin Kitchen, British policy towards the Soviet Union during the Second World 
War (London: Palgrave Macmillan, 1986), 102.

https://doi.org/10.3726/978-3-653-06082-9
https://doi.org/10.3726/978-3-653-06082-9
https://doi.org/10.1163/9789004305496_005
https://doi.org/10.1163/9789004305496_005
https://doi.org/10.1163/9789004305496_005
https://doi.org/10.1163/9789004305496_005


310 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Lisaks oli Smollett Brackeni kontaktisikuks Nõukogude saatkonna juures, 
mis oleks olnud iga agendi unistuste kattevari, sest nii sai ta segamatult ja 
regulaarselt kooskõlastada oma samme Moskva kontrollijaga. Smollettil 
oli suur sõnaõigus selles, kuidas peaks Nõukogude Liitu Briti propagan-
das kujutama. Juba 1941. aasta novembris märkis asekantsler Orme Sargent 
nukralt, et BBC saated loovad kumulatiivselt muinasjuttu “Nõukogude 
paradiisist”.13 Smollett hoolitses ka selle eest, et Inglismaal korraldatavatel 
toetusmiitingutel (näiteks teise rinde nõudmiseks) saaksid sõna vaid Nõu-
kogude-meelsed inimesed. Eelistatud olid Nõukogude Liiduga Kultuuri-
suhete Arendamise Seltsi liikmed, n-ö valgekaartikud emigrandid tõrjuti 
kõrvale. Seltsi kontrollis ja finantseeris varjatult Moskva. 

Ameerika Ühendriikides oli Nõukogude ametkondade töö raskem, 
sest seal ei kehtestatud riiklikku tsensuuri (kuigi ka enesetsensuuri ei tohi 
sõja tingimustes alahinnata) ning loota tuli vaid propagandale. Endine 
Nõukogude saadik Washingtonis Konstantin Umanski sõnaski 1941. 
aasta 2. oktoobril Moskvas toimunud nõupidamisel: “Inglismaal on palju 
lihtsam töötada. Kõik, mis Inglismaale saadetakse, avaldatakse Inglise 
ajakirjanduses”.14 Ühendriikides oli meedia seevastu väga killustatud. New 
York sarnanes Umanski hinnangul pigem Inglismaa kui ülejäänud riigiga 
ja idaranniku vasakpoolsetes lehtedes (PM, New York Post, New Republic) 
avaldatud artiklid ei jõudnud suurte lugejahulkadeni. Nagu Suurbritannias 
oli ka Ameerikas vaja varjata informatsiooni päritolu, sest otse Moskvast 
tulnud kirjutistesse suhtusid lugejad suure ettevaatusega. Seega tuli neid 
avaldada kas varjatult kontrollitud väljaannetes või veenda Lääne autoreid 
kasutama Nõukogude sõnumeid. “Kõige tõhusamalt mõjuvad Ameerika 
avalikule arvamusele ameeriklaste, Ameerika korrespondentide ja kuul-
sate ameeriklaste artiklid”.15 

Kõnekas on Nõukogude Liidu Ameerika saatkonna esimese sekretäri F. 
Orehhovi ettekanne poliitilisest tööst Ühendriikides 1943. aastal. Pressiosa-
konna töö seisnes Orehhovi sõnul Ameerikas ajalehtede ja ajakirjade ana-
lüüsis, kirjadele vastamises, saatkonna infobülletääni väljaandmises, Mosk-
vast saadetud artiklite edasisaatmises ajalehtede ja ajakirjade toimetustele 
ning tihedas suhtluses Washingtonis töötavate meediaväljaannete korres-
pondentidega. Orehhov kurtis, et kogu töö lasub ainult neljal töötajal,16 

13   Miner, Stalin’s holy war, 234.
14   Tsit: Miner, Stalin’s holy war, 224.
15   Ibid.
16   Vene Föderatsiooni Riiklik Arhiiv (edaspidi GARF), R8581.1.10: Ameerika Ühend
riikide saatkonna aruanne, 09.05.1943. Lisaks nimetatutele olid tööl ameeriklasest tõlk, 
autojuht ja kirjutaja.



311Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

samas kui inglastel tegeleb propagandaga tema sõnul ligi 2000 inimest. Isegi 
Tšiili saatkonnal olevat rohkem pressitöötajaid kui neil. Kui Moskva on 
piirdunud saatkonnaga Washingtonis, on inglastel informatsioonikeskused 
ka New Yorgis, Chicagos ja San Franciscos, kus asuvad suured meediakor-
poratsioonid. Washingtonis seevastu ei ole Orehhovi sõnul soliidset pressi, 
millega võib nõustuda. Lisaks keskustes tegutsevatele propagandistidele on 
inglased palganud 40 lektorit, kes käivad mööda Ühendriike ringi ja pea-
vad loenguid paljudel teemadel. Lõuna- ja keskosariikidesse Nõukogude 
saatkonna haare ei ulatu. Seal saavad ameeriklased Orehhovi sõnul kogu 
info Venemaa kohta kiriklikust pressist. “Mõnikord näib, et Ameerikas on 
rohkem lektoreid kui kuulajaid, rohkem ajalehti kui lugejaid,” illustreerib 
Orehhov arusaama Ameerika meedia killustatusest. Edukad, lausa “skan-
daalsed”, on teiste ühinenud rahvaste (tulevase ÜRO) hulgas poolakad, kelle 
kõige olulisem baas olevat nende ajalehed ja ajakirjad, mida on lausa 91. 
Neist ainult kaks olevat “progressiivsed” (st Nõukogude-meelsed). Poola-
kaid toetab Orehhovi sõnul Ameerika press. Orehhov kurtis ka Moskvast 
saadetavate artiklite teemavaliku üle. Kirjutistele, mis kirjeldavad briketi 
kasutamist gaasigeneraatoriga mootorites või Moskva arhitekte kartuleid 
kasvatamas ja mida Moskva keskus hulgaliselt saadab, Ameerikas nõudlust 
ei ole. Küll aga on suurem huvi spetsiifilisemate, näiteks sõja- ja meditsii-
niteemade vastu erialaajakirjades.17 Paraku oli just spetsiifilisem info see, 
mida Nõukogude ametkonnad pelgasid spionaažiparanoia tõttu saata.

Võrreldes Inglismaaga oli Ühendriikides raskem mõjule pääseda ka 
seetõttu, et seal ei olnud kõikvõimast riiklikku raadiokorporatsiooni, nagu 
seda oli BBC. 1942. aastal asutati sõjainformatsiooni ametkond (Office of 
War Information, edaspidi OWI), mis võimaldas valitsusel siiski teostada 
nii sise- kui ka välismaist sõjapropagandat. OWI lähtus sõja poliitilistest 
eesmärkidest, mille hulgas oli tähtsal kohal sõbralike suhete loomine ja 
hoidmine Nõukogude Liiduga. Hõlbustamaks sõjalisi operatsioone Saksa-
maa vastu, oli vaja valmistada psühholoogilist pinnast Punaarmee eelseis-
vateks sõjalisteks kampaaniateks Balti riikides ja Ida-Euroopas laiemalt. 
Nagu Saksa ajaloolane Eggeling märgib, tegid liitlased ühist propagandat 
natside vallutatud aladel.18 Nii Ühendriikidel kui ka Suurbritannial olid 
tõhusad vahendid välispropaganda teostamiseks Euroopas, Aasias ja mujal, 
kuid vastavalt liitlaste-vahelisele kokkuleppele ei teostanud lääneriigid 
sihitud propagandat Balti riikides. Piirkond jäeti selle tulevast poliitilist 

17   GARF, R8581.1.10: Ameerika Ühendriikide saatkonna aruanne, 09.05.1943.
18   Eggeling, “The Soviet Information Bureau”, 202.



312 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

staatust arvestades ja ennetades Nõukogude propaganda mõjusfääri (soovi 
korral võime siin näha Molotovi-Ribbentropi pakti kirjutamata analoogi).

NLKP KK propaganda- ja agitatsiooniosakonna arhiivimaterjali hulgas 
on Ameerika Ühendriikide sõjaministeeriumi infobülletään 10. detsemb-
rist 1943, milles selgitatakse Balti küsimust Ameerika Ühendriikide relva-
jõudude sõduritele ja ohvitseridele. Maaväe staabiülema kindral George 
Marshalli kirjutises sedastatakse, et Nõukogude Liidu kallaletung Soo-
mele ja “Balti provintside” hõivamine oli küll selge agressiooniakt, kuid 
samm oli läänepiiri tugevdamiseks siiski vajalik. Kui seda puhvertsooni 
poleks olnud, “oleks Ühinenud Rahvaste [hilisem ÜRO] olukord praegu 
palju raskem”.19

Liitlased kooskõlastasid Euroopasse saadetavaid propagandasõnumeid 
vähemasti 1944. aasta esimesest poolest, kui liitlasjõud maabusid 6. juunil 
alanud operatsiooniga “Overlord” Normandias. 31. mail 1944 võttis NLKP 
KK poliitbüroo vastu otsuse propagandaesinduse rajamise kohta Londo-
nis.20 SIB-i arhiivis on säilinud Briti poliitilise sõjapidamise salajase ameti 
(Political Warfare Executive) direktiivid kujundatava propaganda kohta, 
mida selle peadirektor, endine Briti diplomaat ja salaagent, Nõukogude 
ametivendadega jagas. Vene arhiivis säilitatud direktiividest esimene on 
antud välja 6. mail 1944. 

Briti direktiivid ei puuduta Balti riike, sest need olid määratud Nõuko-
gude mõjusfääri. Küll aga annab 20. septembril välja antud Soomet käsit-
lev direktiiv aimu, kuidas Briti propaganda selgitas Punaarmee valgumist 
Soome ja Ida-Euroopasse laiemalt: “Rõhutage, et Nõukogude Liidul ei ole 
kavatsust segada end ühiskonna ülesehitamise küsimusse naaberriikides.” 
Nõukogude armee võitudest Eestis tuli rääkida “kuivalt”, sest “Balti rii-
gid ei liigitu okupeeritud maade alla (sic)”.21 Ka Ameerika Ühendriikide 
sõjainformatsiooniamet esitas Punaarmee pealetungi Eestis kuivalt sõja-
strateegilistest vajadustest lähtuvalt: “Puhuda suureks Nõukogude armee 
pealetung Baltikumis; Tallinna ja Soome baaside hõivamine annab vene-
lastele kontrolli Soome lahe üle ja teised baasid Soomes kontrolli Botnia 
lahe üle, mille tulemusel on Saksa diviisid surutud järjekordsesse kotti...”22 
Need sõnumid vastasid Nõukogude ootustele, sest kordagi ei mainitud 

19   Venemaa Riiklik Sotsiaalpoliitilise Ajaloo Arhiiv (edaspidi RGASPI), 17.125.318: “The 
Use of information material”, US War Office, 1943, Bulletin no 20–3, lk 25. 
20   RGASPI, 17.125.244.
21   GARF, R8581.2.34: “PWE central directive’ eridirektiiv relvarahu kohta Soomega, 
saadud Bruce Lockhartilt, 20.09.1944.
22   GARF, R8581.2.34: Sõjainformatsiooni ametkond, ülemere osakond, 26.09.1944 
(Estonia).



313Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Balti riikide iseseisvust enne sõda ega Hitleri ja Stalini 1939. aasta sobin-
gut, millega need olid 1940. aastal vallutatud. Ammugi polnud propagan-
dadirektiivides mainitud Balti diplomaate ega aktiviste, kes kogu sõja 
jooksul olid Lääne avalikkust ja valitsusi hoiatanud Moskva kavatsuste 
eest Ida-Euroopas.

Balti küsimus sõja ajal

Nõukogude poliitilisi eesmärke õõnestasid lääneriikide territooriumil 
tegutsevad Balti riikide diplomaadid, poliitikud ja aktivistid, kelle tege-
vuse piiramist Moskva ametkonnad taotlesid. Enamik Euroopa riike kee-
lustasid peamiselt Saksamaa mõjul Balti diplomaatide poliitilise tegevuse; 
Rootsi tegi seda Nõukogude Liidu mõjutusel. Suurbritannia keelustas Balti 
diplomaatide pöördumise avalikkuse poole, kuid ei lõpetanud nende tege-
vust täielikult, Moskva survest hoolimata. Ühendriigid Balti diplomaate ei 
suukorvistanud. Hoolimata arvamusvabadusest oli raske Ameerika mee-
dias Balti häält kuuldavaks teha, kuna Balti küsimust peeti maailmapolii-
tika taustal üsnagi pisikeseks ja vähetähtsaks. See oli siiski võimalik, kui 
Balti rahvaste saatus seoti teiste Ida-Euroopa väikerahvaste saatusega ning 
kommunismi ohuga laiemalt. 

1941. aasta detsembris saatis Nõukogude peakonsulaat New Yorgis 
SIB-i asejuhatajale Solomon Lozovskile23 ettekande eestlaste emigratsioo-
nist Ameerika Ühendriikidesse. Peakonsulaat hindas eestlaste üldarvuks 
Ameerika Ühendriikides 40 000. Progressiivsed eestlased, keda oli hinnan-
guliselt 1000–1200, olid koondunud Eesti Tööliste Klubide Föderatsiooni 
alla. Nende keskne organ oli 1909. aastast ilmuv ajaleht Uus Ilm, mille 
tiraaž oli 500. Reaktsioonilised ringkonnad seevastu andsid välja ajalehte 
Meie Tee, mille tiraaž oli samuti 500. Peakonsulaadi väitel kujutas Meie 
Tee Nõukogude Liitu agressori ja Hitlerit vabastajana.24

1942. aasta märtsis tegi Lozovski oma ülemusele NLKP KK sekretärile 
Štšerbakovile ettepaneku pöörata eraldi tähelepanu Ameerika vähemus-
rahvustele. Ainuüksi poolakaid oli tema sõnul seal viis miljonit, ukrain-
lasi ja soomlasi miljon. Selleks oleks tulnud moodustada eraldi osakond, 

23   Lozovski ajas tegelikult büroo igapäevaseid asju, samas kui juhataja Aleksandr 
Štšerbakov oli Stalini usaldusisiku-timukana pigem patrooni rollis. Olgu öeldud, et 
Lozovski oli sõja ajal ka Juudi Antifašistliku Komitee liige ning arreteeriti, piinati ja 
hukati 1952. aasta augustis ühes 13 teise komitee liikmega süüdistatuna spionaažis ja 
sionistlikus vandenõus.
24   GARF R8581.1.19: Eesti press Ameerika Ühendriikides, 1941.



314 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

kes vähemusrahvuste ja kõigi nende ajalehtedega nii Lõuna- kui ka Põhja-
Ameerikas tegeleks.25 

1943. aasta oktoobris kirjutas Nõukogude raadiokomitee Eesti toime-
tuse vastutav toimetaja Paul Uusman Eesti NSV Kommunistliku Partei 
Keskkomitee propagandasekretärile Eduard Pällile kirja ettepanekutega 
Ameerika eestlastele, lätlastele ja leedukatele suunatud raadiopropaganda 
tõhustamiseks. Selleks tuli alustada Ameerikas üle kantavaid raadiosaa-
teid nende rahvaste keeles. Saateid tuli teha kaks korda nädalas. Esiteks 
pidi olema teade SIB-ilt, seejärel informatsioon elust Nõukogude Liidus ja 
kolmandana Balti liiduvabariikidest. Tuli võidelda kodanlike ringkondade 
ja nende propagandaga Ameerikas ning “kujundada Ameerika avalikku 
arvamust”. “Kui Meie Tee ja kodanlikud ringkonnad ütlevad, et 1940. aasta 
valimised olid võltsitud ja rahvas tahab taastada kodanlikku režiimi, siis 
meie peame näitama, kuidas eesti väed võitlevad Punaarmees Nõukogude 
Eesti eest,” kirjutas Uusman. Pidi kehtima loosung, ainult Punaarmee pääs-
tab Eesti natside käest. Tuli näidata, kuidas “kodanlikus Eestis” kultuur 
ja majanduselu alla käisid. Kui väideti, et eestlasi viiakse Siberisse, pidi 
Eesti raadio rääkima, et tagalas on elu ilus, käib töö, avatud on koolid jne. 
Saates pidi kõlama eesti muusika eesti artistide esituses. Kuna emigran-
did said juba kuulata Moskva Raadiot inglise keeles, pidi Uusmani arvates 
Eesti programm keskenduma ainult eestlasi puudutavale. Pole teada, mis 
initsiatiivist sai, kuid ei ole võimatu, et lühilaine raadiosaated tõepoolest 
Ameerika mandrile ulatusid.26 Olgu märgitud, et Saksa propagandasaa-
ted ulatusid nii Rootsi kui ka Ühendriikidesse. 25. novembril 1943 kurtis 
Lozovski kirjas Štšerbakovile ja NLKP KK agitatsiooni- ja propagandaosa-
konna juhatajale Georgi Aleksandrovile, et Saksa raadiosaated Balti riiki-
des mõjutavad baltlasi mitte ainult kodumaal, vaid ka Rootsis ja Ameerika 
Ühendriikides. Nõukogude vastupropaganda olevat aga nõrk.27

1944. aastal puudutas SIB-i kolme aasta aruanne muuhulgas Ameerika 
baltlasi. Tööd nendega pidas SIB oluliseks. Nõukogude konsulaadis New 
Yorgis oli töötaja, kelle ülesandeks oli tegeleda Ameerika leedukatega ja 
saata Nõukogude artikleid balti pressile Ameerika Ühendriikides. SIB-i 

25   GARF, R8581.1.23: S. Lozovski SIB-i juhile ja keskkomitee sekretärile A. S. Štšerbakovile 
propagandast emigratsiooni massidele Ameerika Ühendriikides ja teistes riikides, 
06.03.1942. 
26   GARF, R8581.1.72: Raadiopropaganda Ameerika baltlastele 1943. P. Uusman, Raadio-
komitee Eesti toimetuse vastutav toimetaja EKP KK propagandasekretärile E. Pällile, 
9.10.1943. Vt ka raadiosaade “Käidud teedelt: Paul Uusman”, 21.06.1985, ERR-i arhiiv.
27   GARF, R8581.2.83: S. Lozovski A. S. Štšerbakovile, koopia Aleksandrovile (keskkomi-
tee propagandaosakond), 25.11.1943.



315Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

hinnangul oli Moskvast saadetud materjal suureks abiks progressiivsete 
ajalehtede toetamisel: “Kõik materjalid kasutasime ära.”28

Oluline kanal, mille abil Moskva propagandasõnumeid levitas, oli 
välismaa korrespondendid Moskvas. Nõukogude sisu oli palju veenvam, 
kui seda edastasid ameeriklased ameeriklastele ja inglased inglastele. 
Kuulsaim sõjakorrespondent Nõukogude Liidus oli kahtlemata Venemaal 
sündinud Briti ajakirjanik Alexander Werth, kes ise hindas oma lugejate 
arvuks 15–20 miljonit. See oli tohutu potentsiaal, mida Moskva oskuslikult 
kasutas. Nõukogude bürokraatia saavutas “piitsa ja präänikuga” selle, et 
välisajakirjanikud kirjutasid Nõukogude Liidust valdavalt positiivselt ja 
enamasti seda, mida neile ette söödeti. Korrespondendid elasid peaaegu 
täielikus isolatsioonis, sest Moskvast said nad lahkuda vaid erandkorras, 
aga ka tavaline Nõukogude kodanik oli õppinud vältima välismaalast nagu 
katku. 1944. aasta juunis kurtsid ajakirjanike esindajad otse Stalinile, et 
neil on raskusi info saamisega Punaarmee ja kõige muu kohta, mille vastu 
on Inglise ja Ameerika lugejatel suur huvi. Kogu nende teave tulevat läbi 
Väliskomissariaadi tiheda tsensuurisõela.29

Kõik korrespondentide saadetised kodumaale käisid Nõukogude tsen-
sori pilgu alt läbi. Ainuke võimalus kirjeldada Nõukogude tegelikkust oli 
teha seda pärast kodumaale tagasi pöördumist, kuid Inglismaal ei olnud 
ka see võimalik. Näiteks Paul Wintertoni kirjeldusi keeldus avaldamast 
tema oma ajaleht News Chronicle.30 Samuti oli peaaegu kindel, et pärast 
selliste paljastuste ilmumist oli korrespondendi karjäär Nõukogude Lii-
dus lõppenud. 

Punaarmee pealetung Balti riikides 1944. aastal andis Nõukogude 
ametkondadele hea võimaluse tõhusaks välispropagandaks. Suurepärast 
materjali pakkusid asitõendid Klooga massimõrvast (pooleli jäänud surnu-
kehade põletamine puuriitades), mis kiiruga põgenenud hukkajatest olid 
maha jäänud ja olid üldse esimene kindel tõend natside laialdastest roi-
madest Ida-Euroopas, mis Läände jõudis. Selleks puhuks kutsus Moskva 
Eestisse kohale grupi välisajakirjanikke, kelle sõnumid läbisid enne Lääne 
meediakanalitesse jõudmist sageli kahekordse tsensuuri, esiteks Moskvas ja 
seejärel kodumaal. Tulemuseks oli meediakajastus, mis näitas Nõukogude 

28   GARF, R8581.2.88: SIB-i kolme aasta aruanne (1944), propaganda Ameerika balt-
lastele, lk 40.
29   RGASPI, 17.125.244: Alexander Werth, Inglise-Ameerika Korrespondentide Assot-
siatsiooni esimees, ja David Nichol, aseesimees, Stalinile, 09.06.1944.
30   Kaarel Piirimäe, “Infosõda läänes: Eesti, Balti küsimus ja võitlus Inglismaa avaliku 
arvamuse pärast aastatel 1941–1944”, Akadeemia, 1 (2014), 3−35 (27–28).



316 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

võimu tagasitulekut Balti riikidesse kui vajalikku, tervitatavat ja rahva 
poolehoiu võitnud nähtust.31

Paul Winterton, kes külastas samuti Kloogat ja Tallinna, ei saanud 
nähtust kirjutada. Küll aga kirjutas ta ajakirjale World’s Press News kor-
respondentide olukorrast Moskvas. Ta kurtis informatsiooni puuduse 
üle. See ei jäänud märkamata TASS-ile, mille teate omakorda korjas üles 
instituudi nr 205 ehk endise Kominterni pressiosakonna kaastöötaja selt-
simees Fritz Glaubauf, kelle ülevaadet omakorda pidas küllalt oluliseks 
NLKP KK välisosakonna juht Georgi Dimitrov, kes saatis kirja välismi-
nister Vjatšeslav Molotovile. Selles kahetses Dimitrov, et Winterton, nagu 
ka teised Nõukogude Liitu soodsalt suhtunud ajakirjanikud, pöörati selle 
vastu “tugeva töötlusega”, millele neid Moskvas allutati. Dimitrov leidis, 
et liiga palju kasutatakse SIB-i ja liiga vähe korrespondente, kellele tuleks 
anda võimalus kirjutada ka muust kui ainult sellest, mida kirjutatakse 
Nõukogude ajalehtedes, Moskva teatrielust või välismaa diplomaatilise 
ringkonna klatšist.32 

Stalini paranoilise valitsemise ajal ei saanud aga välisajakirjanikele 
hõlpu anda. Nõukogude ametkonnad olid alati eeldanud, et Lääne ajakir-
jandust juhivad valitsused ja seega võib iga Lääne ajakirjanik olla valitsuse 
heaks töötav spioon. Moskvas tegutsevaid korrespondente ei saanud mitte 
mingil juhul usaldada.33 1945. aasta oktoobris NLKP KK propaganda- ja 
agitatsiooniosakonnas koostatud aruandes märgiti, et Briti propagandaor-
ganisatsiooni juhivad endised luurajad, nagu Bruce Lockhart, Bruce Kirk-
patrick, Robert Vansittart ja Charles Campbell, ning propaganda ja luure
tegevus käivad käsikäes.34 Teati ka seda, et seesama propagandaaparaat, 
mis oli sõja ajal hästi teeninud Moskva huve, oli juba sõja lõppedes haka-
nud end häälestama Nõukogude Liidu vastu. 

1944. aasta augustis andis Inglise Poliitilise Sõjapidamise Täitevkomitee 
(edaspidi PWE) välja eridirektiivi “Mõõdukusest vaadetes Nõukogude Lii-
dule”, milles kurdeti, et kogu Euroopas suureneb austus Nõukogude Liidu 
suhtes, mis on Punaarmee võitude tõttu küll loomulik, kuid lugupidamine 
ületab Punaarmee tublidust. PWE pidas ohtlikeks mitmeid väärarusaamu 
Nõukogude Liidu kohta, näiteks uskumust, et see on detsentraliseeritud 
vabade rahvaste föderaalne riik, mis on parem kui ükski lääneriik. Kom-
munistlik liikumine olevat tugevnenud mitte ainult Prantsusmaal, vaid 

31   Piirimäe, “Infosõda läänes”, 27–28. 
32   RGASPI, 82[Molotov].2.1141: Georgi Dimitrov V. Molotovile 04.06.1945.
33   GARF, R8581.1. 172: Rostovskii, “BBC ja meie”, 20.11.1942. 
34   RGASPI, 17.125.318: Briti propagandaorganisatsioon, 2.10.1945. 



317Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

kogu Euroopas ning Nõukogude Liitu vaadatavat kriitikavabalt mitte 
ainult kui “demokraatlike vabaduste ja indiviidi vabaduste eest võitlejat”, 
vaid ka kui riiki, mis on palju “progressiivsem ja teovõimelisem kui ükski 
teine riik”. See arvamus olevat juurdunud eriti Kagu-Euroopas, Prantsus-
maal ja Norras. 

PWE avaldas kahetsust, et Inglise ajakirjandus on neid seisukohti 
aktiivselt propageerinud, eriti kommentaarides Nõukogude konstitut-
sioonimuudatustele 1944. aasta veebruarikuus.35 Daily Mail kirjutas näi-
teks 3. veebruaril: “Venemaa on praegu vabariik.” The Star leidis samal 
päeval, et Balti riikidele on kindlustatud väikeriikide õigused, oma relva-
jõud, oma diplomaatia jne. PWE pidas ohtlikuks, et Nõukogude Liit pais-
tab paljudele inglastele mitte ainult majandusreformide, vaid ka poliitiliste 
vabaduste pioneerina. Inglismaasse suhtutavat okupeeritud Euroopas aga 
tihti kui reaktsioonilisse maasse, millel ei ole kohta uues maailmas pärast 
sõda. PWE möönis, et Nõukogude Liidul on tulevases Euroopas suur roll 
ja inimkonna tulevik sõltub liitlassuhete püsimisest. Briti propagandis-
tid aga hoiatasid arvamuse eest, et Inglismaal on Moskvalt midagi õppida 
demokraatliku ühiskonna ülesehitamise kohta. PWE uus poliitiline suu-
nis oli, et Briti propaganda peaks hakkama kritiseerima Nõukogude süs-
teemi: “Me ei tohi jätta muljet, et Nõukogude Liit asub poliitilise progressi 
esirinnas.” Samal ajal pidi PWE kiiresti ja otsustavalt tugevdama propa-
gandat Inglismaa traditsiooniliste vabaduste kohta.36 

Tulles tagasi korrespondentide juurde, oli just Molotov see, kellele 
Dimitrov oli oma kaebekirja suunanud ja kelle juhitav välisministeerium 
vastutas korrespondentidele jagatava materjali eest. Molotov andis järele 
ning andis veel sama aasta sügisel korralduse lõdvendada ajakirjanike tööl 
lasuvat tsensuuri. Paraku juhtus see ajal, kui Stalin oli poliitbüroo otsu-
sega esimesel sõjajärgsel puhkusel, ning ühes teiste sammudega, mida võis 
tõlgendada kui isepäiseid, andis Stalinile võimaluse süüdistada Molotovi 
soovis meeldida “teatud välismaistele ringkondadele”, mis võrdus pea-
aegu reetmisega.37 See oli Stalinile ajendiks käivitada võimupositsioonide 

35   RGASPI, 17.125.244: A. S. Štšerbakov NLKP KK-le. Inglise poliitilise täitevkomitee 
eridirektiiv “Mõõdukusest vaadetes NSV Liidule”, august 1944. 1944. aasta põhisea-
dusmuudatuste kohta vt Tõnu Tannberg, “Miks Hans Kruusist ei saanud Eesti NSV 
välisasjade rahvakomissar juba 1944. aasta kevadel?” Tuna – ajalookultuuri ajakiri, 14:3 
(2011), 72−87; Kaarel Piirimäe, “1944. aasta “autonoomiaseadused”: liiduvabariigid Kremli 
välispoliitikas liitlastevaheliste suhete kontekstis”, Ajalooline Ajakiri, 1/2 (2012), 13–46.
36   RGASPI, 17.125.244: A. S. Štšerbakov NLKP KKle. Inglise poliitilise täitevkomitee 
eridirektiiv “Mõõdukusest vaadetes NSV Liidule”, august 1944. 
37   Derek Watson, Molotov: a biography (Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New 
York: Palgrave Macmillan 2005), 235; Oleg V. Khlevniuk, Stalin: new biography of a 

https://doi.org/10.12697/%25x
https://doi.org/10.12697/%25x


318 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

ümbermängimine oma lähikonnas, mis viis muuhulgas Molotovi aktsiate 
väärtuse tunduva kahanemiseni. Selle märgiks oli Molotovi abikaasa Polina 
arreteerimine 1948. aastal süüdistatuna seotuses sionistide võrgustikuga. 

Nõukogude välispropaganda probleemid 

Hoolimata edusammudest sõja ajal, olid Nõukogude propaganda problee-
mid tegelikult endeemsed. Neid oli märgata juba 1944. aasta lõpus. Kolme 
aasta aruandes tööst Inglismaal andis SIB-i töötaja B. Fin edasi Ühendku-
ningriigi Moksva saatkonna pressiohvitseri Wright Milleri arvamuse, et 
Inglise ajalehed ja eriti BBC ei ole rahul SIB-i materjalidega, kuna need on 
“propagandistlikud, vähehuvitavad, ühekülgsed, ühelaadsed”. “Selles ei ole 
tunda autentse elu elavat pulssi. Neis ei ole koloriiti ja mitte midagi spetsii-
filiselt venepärast, nõukogulikku,” leidis Miller.38 Samasugusel seisukohal 
oli Nõukogude Londoni saatkonna töötaja Sergei [?] Rostovski, kelle sõnul 
lükkavat BBC suurema osa materjale tagasi. Probleem ei olevat poliitilises 
vastutöötamises (kuigi ka seda tulevat ette, eriti BBC Saksa osakonnas), 
vaid selles, et Nõukogude kirjutistes ei ole elulisust – human touch’i – ega 
isegi mitte erilist vene vaatepunkti. Rostovski soovitas, et töölistel, solda-
titel ja naistel tuleks lasta endil kõnelda. Kahjuks ei valda aga SIB Amee-
rika raadio “vulgariseeritud” vormi: kedagi ei huvita “hobuste võidujooks 
Moskva hipodroomil”, vaja on reportaaži tavalise inimese seisukohast, nt 
stiilis “punaarmeelane seisab Dnepri kaldal ja näeb järgmist...”.39

Sarnane sõnum oli ajakirja Soviet Russia Today toimetajal Jessica 
Smithil, kelle arvates vajavad Ameerika lugejad rohkem detaile selle kohta, 
kuidas saadakse need imetlusväärsed tulemused, millest Nõukogude Lii-
dus pajatatakse. Võiks kirjutada Nõukogude perekonnast, nt kas Nõuko-
gude Liidus on lahutus üldse enam võimalik. Moskva saadab palju mater-
jali ametiühingutest, nende demokraatlikust ülesehitusest, kuid keegi ei 
tea, kuidas need organisatsioonid tegelikult funktsioneerivad. Vaja oleks 
rääkida tööliste endiga nende elust ja vajadustest, kuidas nad end tunne-
vad, kuidas ametiühingud aitavad neid hariduses ja elus, et lugeja saaks 
samastuda inimestega, kellest jutt, ja nende saatustega. Huvi tuntakse ka 
Nõukogude kooli vastu, kuid artiklid koolide kohta ei ole kunagi konk-
reetsed – nad ei kirjelda tegelikku elu koolis.40 

dictator (New Haven: Yale University Press 2015), 268–272.
38   RGASPI, 17.125.244: Kolme aasta aruanne, 30.12.1943. Vt ka Miner, Stalin’s holy war, 293.
39   GARF, R8581.2.83: Rostovskii materjali saatmisest BBC-le, 15.12.1943.
40   RGASPI, 17.125.316: SIB-i Inglise osakonna ülem Kolmakov A. Boskrebõševile (kesk
komitee eriosakonna ülem); saadab edasi Jessica Smithi kirja, 21.07.1945.



319Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Kui kriitikud lähtusid sisust ja vormist, hindas SIB ise oma töö edu-
kust pigem kvantitatiivsete kui kvalitatiivsete kriteeriumide alusel. Näi-
teks Nõukogude Londoni saatkonna ajakirja Sovnewsi toimetus Inglis-
maal kirjutas aruandes, et kui 1942. aasta jaanuaris saatsid nad BBC-le 33 
artiklit, siis oktoobris juba 347 artiklit ning novembris ja detsembris üle 
300 iga kuu. Alates 1942. aasta juulist saatis asutus artikleid telegraafiga 
Ameerikasse OWI-le. Väideti, et Sovnewsi positsioon Inglismaal on tugev. 
Iga päev saavat toimetus keskmiselt 23 lugejakirja, s.o 700 kirja kuus. Iga-
nädalast Weekly Newsi saavat suurte päevalehtede kõrval osta igast Ing-
lismaa lehekioskist. Bülletään olevat rikkalikult illustreeritud, kuid seal 
on ka ametlikud teadaanded. BBC-st olevat asutus saanud vaid kiitvaid 
arvamusi. Näiteks said nad 1942. aasta 15. juunil sõnumi: „[...] saime 200 
artiklit. BBC kasutas 90% saadetud artiklitest ja pea kõiki neid kasutasid 
ühes või teises vormis BBC kõik 25 sektsiooni. Osa artikleid jagasime Ing-
lise pressile.”41 Töö tulemusi esitati ainult kvantitatiivsete näitajate toel. 

Siiski juba 1946. aastal olid Moskva propagandistid sunnitud tunnis-
tama, et Nõukogude Liiduga seotud teemade populaarsus sõja ajal oli põh-
justatud sellest, et Lääne-Euroopa oli Punaarmeele tänulik. Lääne inimene 
tahtis teada, kuidas Nõukogude Liit saab olla sõjaliselt nii võimas. Ka liit-
lased hõlbustasid Nõukogude propaganda levitamist. Sõja lõppedes need 
eelised kadusid, Lääne huvi Nõukogude Liidu vastu vähenes tunduvalt 
ning Nõukogude propaganda sõnumid, pildid ja filmid pidid konkuree-
rima meediaturul võrdsetel alustel Lääne produktsiooniga. 

Daily Workeri korrespondent John Gibbons avaldas jaanuaris 1946 
sellekohast kriitikat. Tema arvates tuli SIB ümber korraldada ja tööle 
panna inimesed, kes tunnevad välismaad. Sõja ajal oli lihtne kirjutada 
Sovnewsile, sest Punaarmee võidud idarindel köitsid kogu maailma tähe-
lepanu. Sõjajärgsetes oludes on mõjule pääsemine palju raskem. Gibbons 
kirjeldas Anglo-Nõukogude sõpruse komiteesid, kuhu kuulus inimesi 
eri ühiskonnakihtidest, konservatiividest kommunistideni, kelle ainuke 
ühendav eesmärk oli sõprus Nõukogude Liiduga. Just need inimesed olid 
kutsunud Gibbonsi hiljuti Hamsteadi linna kõnelema teemal “Tõde Ida-
Euroopa vabastamisest”. Kuulajaid oli 1500 ja üritust juhatas kohaliku 
ajalehe toimetaja. Pärast kohtumist jõi Gibbons komitee liikmetega teed. 
Hamsteadlased kurtsid, et linnal on sõprussuhted Orjoli linnaga Nõuko-
gude Liidus, kuid Orjol ei vasta nende kirjadele. Southhamptoni komi-
tee suhtles Nikolajeviga (tänapäeval Mõkolajiv Ukrainas) ja kurtis sama 

41   GARF, R8581.1.172: Kirjastuse Sovnews brošüüriosakonna aruanne tegevuse kohta 
Londonis 1944–1945. Väidetavalt saadeti 11 kuu jooksul BBC-le üle 1700 artikli.



320 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

probleemi üle. Vastust ei saanud kumbki linn ka Nõukogude saatkonnast. 
Gibbons küsitles omal algatusel ligi sadat inimest Londonis, Lancasteris, 
Portsmouthis ja mujal Lõuna-Inglismaal, uurides, kuidas neile meeldivad 
Moskva Raadio saated. Selgus, et mitte keegi ei kuula neid, isegi kommu-
nistliku partei liikmed mitte. Probleemiks oli, et lühilaine raadioid ei kasu-
tatud, kuid ka kvaliteet olevat olnud halb. Gibbons järeldas, et Inglismaal 
ei kuulata Moskva saateid.42 

25. detsembril 1946 kinnitas SIB-i esindaja Londonis S. Rostovski, et 
kriis puudutab nii artikleid kui ka pildi- ja filmimaterjali. Tema arvates 
oli Nõukogude propagandaaparaat jätkanud inertsist sõjaaja meetodite ja 
eesmärkidega ega olnud valmistunud sõjajärgseks propagandaks, kaota-
des palju võimalusi. Kuid olukord oli muutunud: iga Nõukogude-vastane 
kampaania, iga Nõukogude-vastane märkus Ernest Bevinilt või Winston 
Churchillilt kahandas Nõukogude väljaannete läbimüüke ja tiraaže. Ka 
Gallupi küsitlused näitasid, et suhtumine Nõukogude Liitu oli 1946. aas-
tal kiiresti muutunud. Kui 1945. aasta septembris vastas 16% küsitletutest, 
et suhtub Nõukogude Liitu sõbralikumalt kui aasta varem ja 19% vähem 
sõbralikult (ning 54% nagu enne), siis 1946. aasta augustis suhtus vaid 8% 
sõbralikumalt ja lausa 41% vähem sõbralikult kui aasta varem. The Soviet 
Weekly tiraaž oli langenud 60 668-lt 1945. aasta jaanuaris 55 457-le 1946. 
aasta jaanuaris, 44 688-le septembris ja 42 000-le novembrikuus. 

Rostovski arvates oli üheks põhjuseks, et propaganda juhid Londonis 
polnud kursis eluga Moskvas: nad olid viie aasta jooksul käinud kodumaal 
vaid kaks korda. Mis veelgi halvem, SIB-i Inglise osakonna töötajad pol-
nud kunagi Londonit külastanud. Rostovski arvates ei olnud suurimaks 
probleemiks siiski sisu, vaid vorm: stiil olevat kuiv, Moskvast saadetakse 
palju mittemidagiütlevat statistikat. Nõukogude propaganda ei ole saa-
vutanud kõrget kunstilist  taset, vaid on kodutöönduslik, käsitöönduslik, 
amatöörlik. See on kirjutatud erilises sotsialistlikus keeles, millest keegi 
peale Nõukogude inimese aru ei saa. Lahenduseks oleks Nõukogude sisu, 
aga välismaa vorm. Kui välismaa vormi ei õpita või ei teostata praktikas, 
ei aita ükskõik kui suur hulk materjali, raha, inimesi ega energiat, ükskõik 
kui suur ideoloogiline surve. Need, kellele see on suunatud, ei kuula meie 
propagandat, ja järjest enam haihtub see lihtsalt õhku, ennustas Rostovski. 
Tema sõnul ütlevad inglased, et Nõukogude propagandist ei ole veel õppi-
nud rääkima oma rahvaga ja seetõttu ei taju inglased selles ka erilist ohtu, 
ning ennustas, et mitte midagi ei muutu enne, kui ka propagandistideks 
valitakse andekad inimesed ja neid koolitatakse samamoodi kui diplomaate 

42   RGASPI, 17.125.392: Daily Workeri korrespondent John Gibbons jaanuaris 1946.



321Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

või väliskaubanduse spetsialiste. Aruande lõpetas Rostovski siiski kohus-
tusliku optimisminoodiga, teatades, et nüüd lõppeb vana periood Nõuko-
gude propagandas ja tuleb üle minna “dünaamilise pealetungi” perioodi.43

Raske oli olukord ka Ameerika Ühendriikides. 11. märtsil 1946 kirjutas 
Nõukogude muusikat ja kirjandust välismaale vahendava Preslit-i, fotosid 
vahendava Sovfoto ja TASS-i esindaja Ühendriikides Helen Black. Fotosid 
Black kiitis, kuid enamik artikleid ja lugusid olevat täiesti kõlbmatud aval-
damiseks Ameerika publikatsioonides. Peaaegu kõik artiklid, väljaarvatud 
üksikutesse erialaajakirjadesse mõeldud kirjutised, lükatakse tagasi. See-
järel proovivat Blacki kontor saata kõnesolevaid artikleid teistesse ajakir-
jadesse ning üksikutel kordadel see õnnestuvat. Kuid enamik materjali ei 
vasta nõuetele ja paljud artiklid on halvasti kirjutatud. Mõned on n-ö üle 
kirjutatud: väikene informatsioonikilluke on puhutud suureks mitmele-
heküljeliseks kirjutiseks. “Toimetajatel on kujunemas eelarvamus kõige 
suhtes, mis tuleb teie [Nõukogude Informatsiooni]büroost.” On täiesti 
võimalik, et tulevikus nad isegi ei pööra tähelepanu materjalile, mis võib 
olla täitsa hea, hoiatas Black. Lisaks sellele on probleemiks, et kõike, mis 
tuleb välismaalt, peetakse propagandaks, ja suured ajalehed ei saa lubada 
kahtlustust, et nad seda levitavad. Pealegi tahavad paljud toimetajad, et 
enne kaastöö saatmist nendega sisu üle aru peetaks. “Tihti on artikli kir-
jutamine ilma, et võetaks mõne ajakirjaga eelnevalt ühendust, lihtsalt aja 
raiskamine.” Black märkis ära, et Nõukogude materjalile eelistatakse alati 
korrespondentide kirjutisi, sest ameeriklast peetakse objektiivsemaks.44 
Nagu eespool tõdetud, oli Moskvas töötavate Lääne ajakirjanike kasute-
gur piiratud, sest neile jagatavat informatsiooni kärbiti sarnaselt sellega, 
mis läks SIB-i kaudu välismaale. 

 “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Pöördume tagasi Teise maailmasõja lõpuperioodi, et uurida, millal alga-
sid probleemid Nõukogude propagandas ja milline oli Balti küsimuse roll 
Nõukogude Liidu kuvandi muutumises Läänes. Moskva propagandistide 

43   RGASPI, 17.125.392: SIB-i esindaja Londonis S. Rostovkovo aruanne Nõukogude pro-
paganda olukorra kohta Inglismaal, 25.12.1946. Raskustele vaatamata, pidas Rostovkovo 
vajalikuks lisada, oli Sownews andnud 1946. aastal välja 3 320 000 eksemplari iganädalast 
bülletääni, 3 580 000 eksemplari iganädalast ajalehte, 171 400 brošüüri, saatnud 1060 
artiklit Inglise ja rahvusvahelistele ajalehtedele, saatnud välja 7440 Nõukogude fotot, 
mille eest saanud 1600 naela, korraldanud Nõukogude muusika kontserte jpm.
44   GARF, R8581.2.179: Märgukiri SIB-i materjalide kohta Ühendriikides, 11.03.1946 
(inglise keeles).



322 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

jaoks ilmnes esimene tõsine ohumärk 1945. aasta aprillis Rootsis, kui Nõu-
kogude Stockholmi saatkond informeeris Moskvat Nõukogude-vastasest 
kampaaniast Rootsi pressis, mida olevat juhtinud Balti diasporaa reakt-
sioonina Nõukogude repatrieerimispingutustele. Kampaania olevat alanud 
1945. aasta märtsis ja oli esialgu suunatud Nõukogude konsulaadi vastu. 
Kõigepealt oli küsimus ingerlastes, kes olid Soome kaudu Rootsi jõudnud, 
kuid hiljem puudutas see ka baltlasi, kellega Nõukogude ametnikud vii-
sid laagrites läbi vestlusi. Kokku olevat oodanud Rootsis repatrieerimist 
30 000 baltlast.45 

Aprilli lõpus kirjutas pikema aruande Balti emigrantide Nõukogude-
vastasest tegevusest Nõukogude atašee Andrei Aleksandrov-Agentov. Alek-
sandrov-Agentovi andmeil oli Rootsis 30 500 baltlast, neist 22 000 eestla-
sed, 6500 Eesti rootslased, lisaks lätlased-leedulased. Nad asusid Rootsis ligi 
150 põgenikelaagris, lisaks üksikuna ja gruppides maal laiali. Emigratsioon 
algas 1940. aastal, kui Rootsi pagesid “fašistlikud elemendid”. Neile lisandus 
1941. aastal Eesti saartelt Rootsi pagenud Nõukogude aktiiv. Kolmanda grupi 
moodustasid need, kes tulid Rootsi 1944. aastal või varem, enne Punaarmee 
tulekut. Aleksandrovi sõnul rajasid nad “tugeva Balti natsionalistliku kes-
kuse”, mida toetavat Rootsi riik. Natsionalistliku keskuse eesotsas seisvat 
tema sõnul “profašistliku valitsuse” tegelased August Rei, Ants Oras, Gus-
tav Suits, Rudolf Penno, saadik Heinrich Laretei ja atašee Aksel Linkhorst. 
Keskus moodustati selleks, et teha põrandaalust tööd noorte liiduvabarii-
kide vastu. Esiteks levitasid nad Nõukogude-vastast informatsiooni olukorra 
kohta Balti riikides. 1943. aastal seati Rootsi kindralstaabi abiga aga sisse kahe-
poolne raadioside Lätiga. Nüüdseks olevat teada, et Saksa okupatsiooni ajal 
moodustati relvajõud võitluseks Punaarmeega, mis olid seotud Stockholmi 
emigrantlike gruppide liidritega. Rudolf Penno juhtis Eesti Komiteed, mis 
andis välja Nõukogude-vastaseid ajalehti Teataja ja Välis-Eesti. Lisaks sellele 
olevat Dagens Nyheteril regulaarselt iga kahe kuni kolme nädala järel – hil-
jem iga nädal – spetsiaalsed leheküljed eestlaste jaoks. Rootsi võimud lubasid 
neil avada “Balti pressibüroo”, millel võimaldati vabalt esineda mitte ainult 
põgenikelaagrites vaid ka Rootsi kuulajaile. Rootsi valitsus olevat andnud 
baltlastele kasutada klubiruume, et organiseerida noorte “fašistlikke orga-
nisatsioone”. Eesti Vabariigi Rahvuskomitee tuli avalikuse ette 1944. aasta 
juuli lõpus. 1. augustil 1944 avaldasid mõned Rootsi lehed komitee manifesti, 

45   RGASPI, 17.128.813: Nõukogude-vastane kampaania Rootsi pressis, 18.04.1945.



323Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

mis oli dateeritud 23. juuniga Tallinnas, kuid mille Rei oli tegelikult allkir-
jastanud Stockholmis.46 

Aleksandrov-Agentov jätkas, et kahjuks lasti koos pagulastega maale ka 
“aktiivsed Saksa agendid” Aleksander Veiler, Alfred Wendt, “aktiivne nõu-
kogudevastane propagandist” piiskop Johan Kõpp, “Gestapo agent” Evald 
Mikson jt, kes olevat alustanud provokatiivset tegevust Balti emigrantide 
hulgas. “Fašistlikku propagandat” aitasid läbi viia ka “tuntud Saksa spioon”, 
Eesti kindralstaabi luureosakonna endine ülem Richard Maasing ja dip-
lomaat Elmar Kirotar. Rootsi valitsuse suhtumine olevat pigem toetav, nt 
avaldanud Morgen Tidningen 25. oktoobril 1944 endise Tartu ülikooli pro-
fessori ja rootslasest estofiili Birger Nermani arvamuse, et tegu on “demo-
kraatide ja patriootidega”, kes on vastu nii bolševismile kui ka natsismile. 
Lisaks Rootsile toetavat Aleksander-Agentovi sõnul “Balti fašiste” diplo-
maatiliste esinduste kaudu Inglismaa ja Ameerika Ühendriigid. Viimase 
Stockholmi saatkonna juurde oli akrediteeritud spetsiaalne Balti riikidega 
tegelev atašee. Lisaks aitavat grupp Balti emigrante, keda juhtis V. Kreiz-
berg, saatkonnal koguda infot Balti riikide kohta. Juba 1944. aastal moo-
dustati Ameerika saatkonnas aga finantsatašee Wilsoni juhtimisel komi-
tee Balti emigrantide abistamiseks. Balti juutide päästmiseks olevat antud 
August Reile ja Heinrich Lareteile 500 000, lätlastele 200 000 ja leedukatele 
250 000 krooni. Tegelikult läinud aga raha põgenikele, kelle hulgas juute 
polnudki. Balti natsionalistid kõnelevat avalikult uuest sõjast ja seekord 
Nõukogude Liidu vastu. Läti esindaja Inglismaal Kārlis Zariņš lubanud 
aga Läti ajalehes, et tuleb rahukonverents ja Läti saab vabaks. 9. veebrua-
ril teatanud aga Reuters, et Gloucesteri piiskop (mõjukas teoloog Arthur 
Headlam, kes oli ka varem Balti riike toetanud47) oli öelnud välja ilmselge 
tõe, et baltlased põgenesid Rootsi venelaste eest. Kuigi Rootsi Riksdag on 
nõus, et baltlaste puhul on tegu Nõukogude kodanikega, tehakse repatriee-
rimisel siiski takistusi. Rootsi võimud ei taha Nõukogude ametnikke lasta 
põgenikelaagritesse, kuna nad tegevat seal propagandat. Samuti antavat 
eksitavad infot pagulaste arvude kohta erinevates laagrites. Kõik see viivat 
järeldusele, et Rootsi valitsus toetab baltlaste Nõukogude-vastast tegevust.48 

46   Vt tõlget Svenska Dagbladeti 1. augusti kirjutisest Eesti Rahvuskomitee moodusta-
mise kohta: Tõotan ustavaks jääda...: Eesti Vabariigi Valitsus 1940–1992, toim Mart 
Orav ja Enn Nõu  (Tartu: Eesti Kirjanduse Selts, 2004), 1257. Eri redaktsioonid 23.06 
pöördumisest leiab ibid., 1208–1231.
47   Piirimäe, “Infosõda Läänes”, 19.
48   RGASPI, 17.128.813: A. Aleksandrov. Ülevaade Balti emigrantide Nõukogude-vas-
tasest tegevusest, 30.04.1945. Vt ka ibid. Eesti pagulaste Nõukogude-vastane propa-
ganda, 10.09.1945.



324 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

See kõik näitas, et Nõukogude ametkondade silmis oli baltlaste Nõu-
kogude-vastane kolle Rootsis ohtlik nähtus, sest see ei mõjutanud mitte 
ainult neutraalse Rootsi poliitikat, vaid sealt läksid siirded Inglismaale, 
Ühendriikidesse ja mujalegi. Nagu me hiljem näeme, püüdis Nõukogude 
Liit seda probleemikollet kõigiti likvideerida. 

1945. aasta juunis juhtis Ungari päritolu Nõukogude majandusteadlane 
Jevgeni Varga Ministrite Nõukogu aseesimehe Georgi Malenkovi ja Sta-
lini enda tähelepanu sellele, et Nõukogude propaganda Läänes oli ilmselt 
läbikukkunud, sest Moskvas külas käinud teadlased ei teadnud kõige ele-
mentaarsemaidki fakte elu kohta Nõukogude süsteemis (näiteks, et elani-
kud võivad omale ise kartuleid kasvatada).49 See kõlab küll anekdootliku 
episoodina, kuid just sellistel väikestel sündmustel võis Stalini ajal olla 
käivitav mõju – seda näitab näiteks Molotovi kaasus.

Olukord muutus Moskva silmis kriitiliseks, kui 17. septembril avaldas 
Reuters teate Nõukogude armee vägivallategudest Euroopas. Järgmisel 
päeval trükkisid kirjutise peamine Rootsi päevaleht Stockholms Tidin-
gen ja mitu Inglise väljaannet, teiste hulgas Manchester Guardian.50 See 
algatas Lääne meedias laiema arutelu Nõukogude terrorist okupeeritud 
aladel, mida Moskva ametkonnad tõlgendasid kui liitlaste pahatahtlikku 
Nõukogude-vastase propagandakampaania alustamist. 

NLKP KK propaganda- ja agitatsiooniosakonnas hakati kõnelema Lääne 
Nõukogude-vastasest kampaaniast kui faktist. Mis puutus Inglismaa mee-
diasse, siis seal olid kõige aktiivsemad Poola emigrandid, eriti ohtlikud aga 
ingliskeelsed poola lehed ja Inglise katoliku kiriku ajalehed.51 Briti polii-
tikas oli kõige ohtlikum jõud konservatiivide partei 1922. Aasta Komitee, 
mis ühendas tooride parlamendisaadikuid ja mille välispoliitika väideti 
juhinduvat tuntud “reaktsioonilisest” ajakirjanikust Frederick Voigtist, kes 
toimetas ajakirja The Nineteenth Century and After ja kes oli muuseas sõja 
ajal toetanud August Tormat.52 Voigt toetavat föderatsiooni loomist geopo-
liitilises ruumis, mis jäävat Läänemere ja Musta mere vahele ja kuhu ühes 
Poolaga pidavat “Riia lepingu piirides” kuuluma ka iseseisvad Balti riigid.53 

Balti küsimus oli avalikus sfääris seni piirdunud Rootsi diasporaa tüü-
tava, kuid siiski laiemat resonantsi mittetekitava tegevusega. 10. oktoobril 

49   RGASPI, 17.125.316: E. Varga kiri “Puudustest meie välispropagandas” J. Stalinile ja 
G. Malenkovile, 28.06.1945.
50   RGASPI, 17.125.316: Aruanne G. Malenkovile ja V. Molotovile “Punaarmee diskredi-
teerimise kampaaniast”, 5.10.1945. 
51   RGASPI, 17.125.316: Poola emigrantide Nõukogude-vastasest tegevusest. 
52   Piirimäe, “Infosõda Läänes”, 18.
53   RGASPI, 17.125.318: TASS-i aruanne Briti sisepoliitikast, 19.02.1945, lk 16.



325Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

1945 koostas E. A. Kubjas aruande Eesti põgenike olukorrast ja nende 
ajalehtedest Rootsis. Selles märkis ta, et otsitakse sidemeid Inglismaa ja 
Ameerika Ühendriikidega, et ühendada jõud võitluseks kodanliku Eesti 
eest. Suur osa põgenikest ei osale aktiivselt, kuid on “kodanlik-natsiona-
listliku propaganda mõju all”. Aasta jooksul on eestlased trükkinud juba 
40 erinevat väljaannet kogutiraažiga 100 000. Eesti noored saavat stipen-
diume õppimiseks Rootsi ülikoolides.54 

1946. aasta alguses kerkis aga üles uus probleem, mis köitis juba laiema 
Lääne avalikkuse tähelepanu. Selleks oli asjaolu, et kümned tuhanded 
Euroopasse sattunud või põgenenud Balti riikide kodanikud ei tahtnud 
millegipärast kodumaale tagasi pöörduda, kuigi Nõukogude Liidu repat
rieerimisametkonnad ja nende liitlased tegid kõik, et seda hõlbustada. Tõe-
poolest, enamikel juhtudel ei aidanud ka Nõukogude ametnike tugev surve. 

Lääne lugeja hakkas küsima ilmselget küsimust, miks baltlased ei taha 
minna tagasi Nõukogude Liitu, mida seni oli kujutatud töörahva para-
diisina. See omakorda tekitas kahtlusi Nõukogude välispoliitika kohta 
eriti sõja algusaastatel, kui Moskva 1939–1941 Saksamaaga koostööd tegi, 
Soomele kallale tungis ja Balti riigid annekteeris. 1946. aastal Nürnbergi 
kohtuprotsessi ajal said Nõukogude propagandistid teada, et inglastel 
ja ameeriklastel on olemas Nõukogude-Saksa mittekallaletungilepingu 
salaprotokolli koopia ja tehakse ettevalmistusi, et selle avaldamisega kah-
justada Nõukogude Liidu mainet Läänes.55 Siiski jõudsid britid ja amee-
riklased nii kaugele alles 1948. aastal, kui külma sõja puhkemine oli juba 
käegakatsutav reaalsus.56

1946. aasta novembris tegi SIB-i juhiks tõusnud Solomon Lozovski ette-
kande NLKP KK teisele sekretärile Andrei Ždanovile, milles kirjeldas Balti 
probleemi ulatust. Lozovski andmeil oli ainuüksi leedulastel Saksamaa oku-
patsioonitsoonides 97 ajalehte. Neil olid raadiojaamad Kielis, Hamburgis, 
Hannoveris ja mujal. Leedu Vabastamise Komitee, mis tegutses brittide 
okupatsioonitsoonis, saatis korraldusi “bandiitidele” Leedus. Oktoobris 
võttis Leedu delegatsiooni vastu president Truman, kes lubas neile tuge.57 
Lozovski teatas ka vastumeetmetest, mida Nõukogude ametkonnad olid 
tarvitusele võtnud. Leedu juhid said korralduse rünnata Leedu aktiviste 
Läänes nende natsimineviku pärast, Leedu võimud pidid saatma Lääne aja-
lehtedele süstemaatiliselt seda tõendavat materjali, samuti avalikke kirju 

54   RGASPI, 17.128.814: Eesti põgenike olukord ja nende ajalehed Rootsis, 10.10.1945.
55   GARF, R8581.2.187: Pespalov Koltõpinile (dateerimata). 
56   Ivo Juurvee, “Idabloki eriteenistused külma sõja ajaloorindel Andrus Roolahe ja 
Julius Maderi näitel”, Ajalooline ajakiri, 1/2 (2009), 47–76.
57   RGASPI, 17.125.391: Lozovski Ždanovile, 04.11.1946.



326 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

kodumaale jäänud perekondadelt: miks hoitakse kinni nende abikaasasid 
ja isasid, lapsed ootavad neid kodus jne.58 Samasugused korraldused saa-
deti Läti ja Eesti parteijuhtidele.59 

8. märtsil 1947 Ždanovile saadetud projektis tegid NLKP KK propa-
ganda- ja agitatsiooniosakonna juhataja Georgi Aleksandrov, välissuhete 
osakonna juht Mihhail Suslov (peatne Aleksandrovi mantlipärija) ning 
Balti liiduvabariikide juhid Antanas Sniečkus, Nikolai Karotamm ja Jānis 
Kalnbērziņš ettepanekud propaganda tugevdamiseks Balti kodanike hul-
gas Saksamaal ja mujal. Ühe meetmena tuli SIB-i keskaparaati saata repat-
rieerimisega tegelema 15 lätlast, kümme leedukat ja kuus eestlast. Samuti 
tuli saata viis eestlast, üks lätlane ja üks leedukas Nõukogude Stockholmi 
saatkonda, lisaks üks lätlane Brüsseli saatkonda.60 Juba 1946. aastal oli ase-
välisminister Vladimir Dekanozov teatanud Ždanovile, et Välisministee-
rium saadab Nõukogude New Yorgi konsulaati appi Leedu välisministee-
riumi poliitosakonna juhataja.61 Nüüd tuli saatkondi rahvusliku kaadriga 
veelgi tugevdada, kuid ettepandud arvud olid ilmselgelt ülepaisutatud.

Nõukogude propagandaaparaadil oli raskusi isegi Soomes, kus Nõu-
kogude mõju oli üldiselt suur. 1946. aasta detsembri alguses kirjutas Nõu-
kogude saatkonna teine sekretär Mihhail [?] Kotov, et 90% ajalehtedest 
ja ajakirjadest on “reaktsiooniliste ringkondade” kontrolli all, samas kui 
“demokraatliku pressi” osakaal on väike. Nõukogude info jäävat alla Lääne 
telegraafiagentuuride infole, kuna esimene käib vaid Nõukogude Liidu 
kohta. Vaja oleks artikleid rahvusvahelistest sündmustest.62 

Järgmise vastumeetmena nägid Nõukogude ametkonnad võimalust 
arendada sidemeid Soome ja Eesti NSV vahel. 30. juunil 1947 saatis asevälis-
minister Andrei Võšinski Ždanovile edasi Lozovski ja Eesti NSV Ministrite 
Nõukogu esimehe Arnold Veimeri ettepaneku arendada Soome-suunalist 
propagandat Eestis. Ta arvas, et tähtsad ühiskonna- ja kultuuritegelased 
Eestis võiksid esineda Soomele mõeldud Tallinna Raadio saadetes; Eesti 
NSV Välisministeerium võiks tegeleda kaadritega, kes reisiksid ringi Soo-
mes; “omaalgatuslikud reisid” pole aga vajalikud. Veimer kõneles oma 
kogemusest, olles käinud Nõukogude delegatsiooni koosseisus Soomes, et 
Soomes ei teata Eesti tööst ja kultuurielust midagi. Soome “reaktsioonilised 
ringkonnad” ütlevat, et eesti rahvast tahetakse hävitada. Veimerilt päriti, 

58   GARF, R8581.2.176: B. Ponomarjov Sniečkusele, 12.10.1946.
59   GARF, R8581.2.176: Lozovski Karotammele, 28.10.1946.
60   RGASPI, 17.125.391: Ždanovile, projekt, 08.03.1947.
61   RGASPI, 17.125.391: V. Dekanozov A. Ždanovile, 4.11.1946.
62   GARF, R8581.2.176: Aruanne SIB-i materjalide avaldamisest Soome pressis 1. aprillist 
kuni 1. detsembrini 1946, 10.12.1946.



327Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

kui palju on veel koole, kus õpetatakse eesti keeles. Lahendusena pakkus ta 
välja, et Nõukogude Helsingi saatkonda tuleks lähetada eestlane, kes tege-
leks propagandaga massidele. Samuti tuli Soome saata riiklik meeskoor.63

Olukord muutus Nõukogude propagandistide seisukohast aina raske-
maks. 1947. aasta märtsis said Nõukogude ametnikud informatsiooni, et 
Balti aktivistid kavatsevad korraldada okupeeritud Saksamaal tuhande 
Balti põgeniku osavõtul streigi, et protesteerida võimaluse vastu, et Lääs 
tunnustab eelseisval välisministrite konverentsil Balti riikide annekteeri-
mist Nõukogude Liidu poolt. Streigiga arvati ühinevat kõiki Balti orga-
nisatsioone vabas maailmas. Aktsioon pidi pälvima laialdast tähelepanu. 
Ka selle aktsiooni jaoks olid Moskval vastumeetmed olemas. 2. juulil kir-
jutas SIB-i asejuht Boriss Ponomarjov Karotammele, et Eesti korraldaks 
protestikirjad neilt eestlastelt, kes olid Briti tsoonist kodumaale repatri-
eerunud.64 Seoses Balti põgenike ohtliku aktiivsusega tõusis päevakorda 
Nõukogude repatrieerimispoliitika ja vastutavate ametkondade töö tule-
muslikkus, mida vaatamegi järgmises alapeatükis.

Emigrandid, repatrieerimine, propaganda

SIB-i asejuhataja Ponomarjov kirjutas 1947. aasta lõpus aruandes Moloto-
vile, et seni oli vaid 28 575 baltlast Saksamaalt tagasi pöördunud ja 176 035 on 
keeldunud. (Olgu võrdluseks märgitud, et eestlasi pöördus seniste andmete 
järgi tagasi kodumaale kuni 21 000.65) Need korraldavat Balti sõjalisi üksusi, 
komiteesid, laagridelegatsioone (esindusorganeid) ning õpetavat välja uut 
kaadrit Nõukogude-vastaseks tegevuseks välismaal. Ühendriikides, Inglis-
maal, Rootsis ja Lõuna-Ameerikas olevat palju ajalehti, ajakirju, raamatuid 
ja brošüüre, mis ilmuvat trükis, rääkimata tohutust hulgast kirjandusest, 
mis on ilmunud okupatsioonitsoonides, mis kõik on Nõukogude Liidule 
kahjulikud.66 1945. aasta lõpus olevat SIB-i andmeil Briti tsoonis formeeri-
tud kaks leedu fašistlikku militaarset üksust. Sarnaseid üksusi formeeriti 
ka Ameerika tsoonis. Läti propagandat Saksamaal juhtivat “Läti saadik” 
Washingtonis Alfrēds Bīlmanis (jutumärgid originaalis; mõeldud on Läti 
Vabariigi saadikut, keda Ameerika Ühendriigid tunnustasid okupatsioo-
nist hoolimata), kes ainuüksi 1946. aastal saatnud Rootsis tegutsevale Läti 

63   GARF, R8581.2.195: A. Võšinski A. Ždanovile, 30.06.1947.
64   GARF, R8581.2.197: United Press, 08.03.1947, Frankfurt. Praeguses uurimisseisus ei 
ole võimalik öelda, kas ette pandud aktsioon teostus.
65   Aivar Jürgenson, Kaja Kumer-Haukanõmm, Astrid Tuisk, “Vabatahtlik ja sunnivi-
isiline ränne Eesti migratsiooniloos”, Acta Historica Tallinnensia, 17 (2011), 10.
66   GARF, R8581.2.195: Ponomarjov ja Golubjov Molotovile, detsember 1947.

 https://doi.org/10.3176/hist.2011.2.01
 https://doi.org/10.3176/hist.2011.2.01


328 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Komiteele pool miljonit dollarit.67 SIB-i vastumeetmed olid seevastu pii-
ratud: laagreid külastavad Nõukogude delegatsioonid; kirjad kodumaalt, 
kus paluti okupatsioonitsoonide sõjalisi võime, et need saadaksid vennad, 
õed ja lapsed koju tagasi; artiklid sõjakurjategijatest Balti komiteedes ning 
kirjutised, mis avasid Balti liidrite “tegeliku näo”.68 

3. aprillil 1946 kirjutas Nikolai Karotamm kirja Ždanovile ja Molotovile, 
milles tegi stalinlikult optimistliku (või läbinähtavalt pugejaliku) ettepa-
neku likvideerida “intriigide ja luuramisega” tegelev “nõukogudevastane 
kolle” Rootsis.69 Kui ei õnnestu “kontrrevolutsionääre” kodumaale toime-
tada, tuleb nad vähemasti diskrediteerida ja isoleerida ülejäänud emig-
rantidest. Senine tegevus olevat Karotamme sõnul saamatu. Tagasi on 
pöördunud vaid 70 inimest. Aitab vaid see, kui “eestlased asuvad ise asja 
kallale”. Raskuseks on, et emigrandid teavad, et tagasipöördujad suuna-
takse filtratsioonilaagritesse mujal Nõukogude Liidus ja see hirmutab neid. 
Tõepoolest, Eesti NSV ametkonnad kahtlustasid, et spetsiaalsetes emig-
rantide kojukutsumisele pühendatud saadetes Tallinna Raadio program-
mides – “Kodumaa kutsub” ja “Kodumaa tund” – hoiatavad tagasipöördu-
nud endised pagulased mõistukõnet kasutades kaasmaalasi neid ootavate 
vintsutuste eest kodumaal.70 Ilmselgelt oli ka propagandistlikel raamatutel, 
nagu “Uuesti kodumaal”, vähe mõju.71 Propaganda abil ei olnud võima-
lik kinni mätsida stalinlike ametkondade brutaalsust ja Moskva ei püüd-
nudki repatrieeritute kohtlemist muuta, küll aga süüd veeretada kuulujut-
tude levitajaile. Nii näiteks kirjutas Nõukogude Liidu repatrieerimisasjade 
valitsus 27. jaanuaril 1947 EKP KK sekretärile Eduard Pällile, et tuleb või-
delda juttudega, nagu “kõik Nõukogude kodanikud, kes pöörduvad tagasi 
kodumaale, on represseeritud nõukogude organite poolt, pole saadetud 
mitte kodumaale, vaid Siberisse, pandud vangi jne”.72 Seega tunnistati, et 
nii tõepoolest tehakse, kuid rääkida sellest ei tohtinud.

Nõukogude propagandaaparaat jätkas propagandat Lääne-Euroopa 
suunal. Rootsi emigrantide kõrval loeti kõige ohtlikumateks Balti põge-
nikud Saksamaal, kelle “kuulujutud” võisid levida üle terve maailma. 

67   RGASPI, 17.125.391: Lozovski Ždanovile, 4.11.1946.
68   GARF, R8581.2.195: Ponamarjov ja Golubjov Molotovile, detsember 1947.
69   Tsiteeritud David Vseviov, “Kodumaa kutsub: repatrieerimise korraldamine ENSV-
s”, Looming, 12 (2002), 1855−1869 (1857).
70   Kaljo-Olev Veskimägi, Kuidas valitseti Eesti NSV-d: Eestimaa Kommunistliku Partei 
Keskkomitee büroo 162 etteastumist 1944–1956 vahemängude ja sissejuhatusega (Tallinn, 
2005), 143.
71   Uuesti kodumaal: repatrieerunud Eesti NSV kodanike jutustusi (Tallinn, 1947).
72   Vseviov, “Kodumaa kutsub”, 1859–1860.



329Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

18. septembril 1947 raporteeris pagulaste repatrieerimise eest vastutav Eesti 
NSV välisministri asetäitja Anton Vaarandi SIB-i keskusele Moskvas, et 
organiseeris Tartu Riikliku Ülikooli professorite vastuse Nõukogude Liitu 
laimavale artiklile ajalehes Christian Science Monitor.73 1948. aasta veeb-
ruaris kirjutas Vaarandi taas, et kavas on saata Eesti kirjanike avalik kiri 
Rootsi ja Saksamaa pagulastele.74 Järgmises kirjas raporteeris ta TRÜ rek-
tori Alfred Koorti avalikust kirjast välismaa teadlastele ja üliõpilastele.75

19. detsembril kirjutas Leedu NSV Ministrite Nõukogu esimees Jus-
tas Paleckis Nõukogude Liidu Ministrite Nõukogu asejuhatajale Kliment 
Vorošilovile, milles väitis, et “reaktsiooniliste emigrantide” laiaulatus-
likku propagandaaparaati subsideeritakse nii Inglismaalt kui ka Ühend-
riikidest. “Progressiivsetel” leedukatel on seevastu vähe võimalusi levitada 
materjali Nõukogude Liidust. Probleemiks on, et SIB-i keskaparaadis ole-
vat vaid üks töötaja, kes tegeleb “Pribaltika [s-o Baltikumi] küsimusega”, 
mida olevat ilmselgelt vähe. Tuleks moodustada spetsiaalne osakond või 
grupp, kes Balti küsimusega igapäevaselt tegeleks, ja seda on vaja otsustada 
kõrgemal tasandil (sellest tulenes pöördumine Vorošilovi poole).76 Näib, et 
asjad hakkasidki liikuma, sest samal kuul on SIB-i asejuhataja Ponomar-
jov pöördunud Vorošilovi poole taotlusega võtta SIB-i tööle kaks Balti lii-
duvabariikidega tegelevat töötajat.77 Samuti on esitatud Ždanovile taotlus 
võtta NLKP KK propagandaosakonda tööle ametnik, kes kureeriks Balti 
riikide propagandat.78 

Edasisest kirjavahetusest nähtub, et SIB moodustaski 1948. aasta algul 
Balti osakonna, milles oli kolm töötajat. Eesti esindajaks selles oli arva-
tavasti Aleksander Ansberg. Osakond saatis liiduvabariigi vastutavatele 
organitele juhiseid propagandatöö kohta. Üheks näiteks on vastulöök 
Dagens Nyheteri artiklile “Põllumajandus Eestis kollektiviseeritakse” 
5. märtsist 1948, milles rõhutati, et eesmärgiks on provintside elanike efek-
tiivsem poliitiline kontroll. Selleks ajaks oli SIB-is määratud Balti asjade 
eest vastutavaks Emilja Teumin, kes aasta hiljem, 1949. aastal, vahistati ja 
keda ühes teiste Juudi Antifašistliku Komitee liikmetega piinati ja seejärel 
hukati. 10. aprillil saatis Teumin juhised, kuidas Dagens Nyheterile vastata. 

73   GARF, R8581.2.197: A. Vaarandi kiri 18.09.1947.
74   GARF, R8581.2.219: A. Vaarandi E. Teuminile, 13.02.1948. Kirjad tõlkis 13. juulil 1940 
Läti saadikuks nimetatud Aleksander F. Renning. 
75   GARF, R8581.2.219: A. Vaarandi E. Teuminile, 27.02.1948.
76   GARF, R8581.2.195: J. Paleckis A. Vorošilovile, 19.12.1947.
77   GARF, R8581.2.195: B. Ponomarjov A. Vorošilovile, 12.1947.
78   GARF, R8581.2.195: Väljavõtted kirjast Ždanovile, propagandast Ameerika balt-
lastele, 23.12.1947. 



330 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Seejuures ei tulnud artiklit rünnata otse, vaid pigem jutustada üldisemalt 
põhimõtetest, millest kollektiviseerimisel Nõukogude Liidus lähtutakse. 
Rõhutada tuli absoluutset vabatahtlikkust ja seda, et kollektiivmajandite 
kõrval jätkavad individuaalmajandid. Eriti tuli rõhutada, kui häid tulemusi 
olid saanud juba esimesed kolhoosnikud võrreldes eluga taludes ja “mil-
line tohutu abi tuli riigilt”. Lisaks tuli Eesti propagandistidel valmistada 
ette kirjutised, mis võrdlesid elu DP-laagris ja Eestis.79

Justas Paleckis sai seevastu Teuminilt juhised vastata paguluses levinud 
etteheitele, et Balti riikides toimub venestamine. Efektiivseks vastupropa-
ganda vormiks pidas Teumin följetoni. Näiteks tuleks vastata emigrantide 
taotlustele moodustada iseseisev Balti föderatsioon, pilades, et sarnane 
föderatsioon tuleks moodustada Alaskal. Mõeldud oli arvatavasti Alaska 
ja ülejäänud osariikide föderatsiooni, mis oli üsnagi kulunud Nõukogude 
propagandistide võte.80 

25. mail 1948 teatas SIB-i asejuhataja Boriss Ponomarjov keskkomi-
tee sekretär Suslovile järgmisest raskusest. Nimelt oli Leedu “esindaja” 
(jutumärgid originaalis) New Yorgi peakonsulaadis Kapočius teatanud, 
et Ameerika seaduste kohaselt on artiklid, mille eest honorari ei maksta, 
propaganda. Lahenduseks oleks, kui progressiivsed balti ajalehed Amee-
rikas saaksid saata Balti liiduvabariikide autoritele honorari. Progressiiv-
seid ajalehti ähvardab sulgemine, kuna Esindajatekoja Ameerika-vastase 
tegevuse komitee võib need kinni panna. Vastumeetmena tuleks leida nii 
autorid, kes on nõus kirjutama, kui ka need, kes kirjutama ei hakka, kuid 
kelle aadressile saata honorar. 

SIB läks ka nii kaugele, et kasutas mõjutusvahendina lapsi. Moskva väi-
tis, et sõja ajal viisid “fašistid” Nõukogude lapsi Saksamaale ja britid ning 
ameeriklased ei anna neid enam tagasi. Küsimus oli teiste hulgas Riia ees-
linna lasteaia 120 lapses, kes viidud Saksmaale ja kes asuvat Briti tsoonis.81 
Literaturnaja Gazetas avaldati avalik kiri Läti emadelt Briti välisminister 
Ernest Bevinile – “Millal lastakse Läti lapsed koju?”. 14. jaanuaril 1948 toi-
mus Lemgo linnas Põhja-Saksamaal Briti ja Nõukogude delegatsioonide 
kohtumine, mille initsiatiiv tuli Moskva poolt. Briti sõjaväeesindaja kolo-
nel Pulverman selgitas, et Nõukogude Liidu väited, nagu Nõukogude lap-
sed asuksid Briti tsoonis, ei vasta tõele. 293 lapsest osutusid Nõukogude 
lasteks ainult kaheksa. Pulverman rõhutas, et Suurbritannia ei tunnista 

79   GARF, R8581.2.219: E. Teumin Keisile (Käisile?), 10.04.1948.
80   GARF, R8581.2.219: E. Teumin J. Paleckisele, 15.04.1948. Pilati ka ideega anda Kali-
fornia tagasi Mehhikole.
81   GARF, R8581.2.219.



331Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Balti kodanikke Nõukogude kodanikeks. Seepeale küsis Nõukogude repat
rieerimismissiooni juht Aleksei Brjuhhanov, seesama, kes oli 1949. aastal 
vändatud propagandafilmi “Neil on kodumaa” tegelase major Dobrõnini 
prototüüp,82 kas britid ei luba repatrieerida ka neid lapsi, kelle vanemad ela-
vad Nõukogude Liidus, näiteks Riias, ja on “faktilisest seisukohast” Nõu-
kogude kodanikud. Selle peale olevat Nõukogude Liidu andmeil Pulver-
man vastanud, et ei saa selle küsimusele vastata, kuid Briti tsoonis olevat 
4000 vanemateta last. Britid ei nõustunud andma nimekirja nende laste 
kohta, mille peale Brjuhanov olevat nentinud, et ei saa nende vanemaid 
ka [Nõukogude Liidu territooriumil] otsida.83 

Nõukogude repatrieerijatel ei olnud edu ka Ameerika tsoonis. 11. juunil 
1948 teatas seal ilmuv ajaleht Eesti Rada, et Vene delegatsioon oli käinud 
Chiemsee äärses Prieni linnas asuvas lastekodus, kus oli mitusada erine-
vatest rahvustest orbu. Eesti lapsi oli seal üksikuid, kuid neid hoidsid eesti 
lapsehoidjad. Venelased nõudnud nimekirju, kuid neid ei antud. Ka ei või-
maldatud neil lastega rääkida. Selgitati, et lapsed ei saaks vene keelest aru.84 

Kokkuvõte

Nõukogude välispropagandaga seotud ametkondlikku kirjavahetust ana-
lüüsides torkab silma, et hoolimata kohustuslikust optimismist suudeti 
olukorda hinnata küllaltki adekvaatselt ja kriitiliselt. Propagandistid said 
suurepäraselt aru, et sõjaaegsed edusammud Lääne lugejate mõjutamisel 
tulenesid mitmest soodsast faktorist, nagu Punaarmee sõjalised võidud, 
tsensuuri kehtestamine ja agentide imbumine Briti propagandaaparaati. 
Mis puutub Suurbritanniasse, teadis Moskva väga hästi, kui tugevasti oli 
Briti meedia riiklikult kontrollitud. Briti sõjaaegne tsensuur aitas Nõuko-
gude tsensuurile ja välispropaganda edule märkimisväärselt kaasa. Tundes 
Inglismaad ja küllap luues analooge oma kodumaaga, olid Nõukogude pro-
pagandistid ennatlikult veendunud, et vaba ajakirjandus on Läänes vaid 
tühi sõnakõlks. Eeldati, et sõja ajal Moskva huvides töötanud meediasüs-
teem võib poliitiliste olude muutudes ülalt suunatuna pöörduda kiiresti 
Nõukogude Liidu vastu. Tegelikult mõjus Nõukogude välispropagandale 
hävitavalt mitte niivõrd ülalt tulnud suunamuutus, kuivõrd ajakirjandus-
vabaduse taastumine Läänes sõja lõppedes.

82   Alekseĭ Brjukhanov, Vot kak eto bȳlo: o rabote missii po repatriatsii sovetskikh 
grazhdan: vospominaniya sovetskogo ofitsera (M.: Gospolitizdat, 1958). Põhja-Saksamaa 
stseenid on filmitud Tallinnas. 
83   GARF, R8581.2.219: Konverents Lemgo linnas, 14.01.1948.
84   GARF, R8581.2.219: Väljavõte Eesti ajalehest Eesti Rada, 11.06.1948.



332 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Senine uurimistöö on kummutanud kujutluse Nõukogude Liidust kui 
vägevast propagandariigist. Välispropagandale pöörati küll palju tähele-
panu, kuid võrreldes Lääne kolleegidega oldi alles õpipoisi tasemel. Nõu-
kogude propagandiste painas seoses sellega alaväärsustunne. 2. oktoobril 
1945 märkis SIB-i ametnik kadedalt, et Briti informatsiooniministeeriumi 
välisosakonnas töötab 2000 inimest ja ainuüksi Ühendriikides on britti-
del mõjutustööga ametis 400.85 Teine ametnik Londonis kurtis 1947. aasta 
veebruaris, et tööjõudu on nii vähe, et tal olevat lausa närvid läbi.86

Kuigi Nõukogude propagandistid said hästi aru, milles probleem, ei 
lubanud stalinlik režiim põhimõttelisi muutusi süsteemis läbi viia. Ilme-
kalt näitab seda Moskvas töötavate välisajakirjanike küsimus. Kuigi pea-
aegu kõik said aru, et korrespondente saaks edukamalt Nõukogude huvi-
des tööle panna, ei saanud seda teha stalinliku spioonide kartuse ja sellest 
tuleneva jäiga tsensuuri tõttu. Lõpuks, kui välisminister Molotov välisaja-
kirjanikele hingamisruumi püüdis anda, maksis see talle koha Stalini 
“troonipärijate” ringis. Tulemuseks oli, et Nõukogude propaganda levitas 
välismaal enamvähem sama sisu, mida võis iga päev Nõukogude ajaleh-
tedest lugeda. Lisaks olid kirjutiste, fotode ja filmide väline vorm ja stiil 
sobimatud Lääne auditooriumile. Selline propaganda võis mõjuda ainult 
neile, kes juba “uskusid” Nõukogude ideoloogiasse ja süsteemi. Uusi poo-
lehoidjaid võitis see juurde vähe.87

Senised arhiivileiud näitavad, et Balti küsimust pidas Nõukogude pro-
paganda oluliseks. Balti pagulaste tegevust peeti ohtlikuks, selle kohta tehti 
ettekandeid kõrgeimatele instantsidele ning nuputati selleks ridamisi vas-
tumeetmeid. Nõukogude propagandaaparaat tajus vajadust häälestada ja 
suunata oma sõnumeid täpsemalt välisbalti auditooriumile juba sõja ajal, 
kuid veelgi teravamalt sõja lõppedes, kui lahvatas poleemika Balti põge-
nike ümber. Nõukogude bürokraatia täiendas kaadreid, et “Balti ohuga” 
toime tulla. Eestlasi, lätlasi ja leedukaid suunati tööle Moskva keskaparaati 
ning ka Nõukogude esindustesse välismaal. Eesmärk oli repatrieerida nii 
palju baltlasi kui võimalik. Peagi sai aga selgeks, et repatrieerimine oli läbi 
kukkunud. Seetõttu sooviti välisbaltlaste liidreid diskrediteerida ja neid 
ülejäänud pagulastest isoleerida. On selge, et ka see tegevus ebaõnnestus. 
Karotamme kirutud “intriigide ja luuramisega” tegelev “nõukogudevastane 
kolle” püsis Rootsis ja mujal külma sõja lõpuni. Terve selle aja olid Balti 
pagulased abiks Lääne propagandaorganisatsioonidele, nagu Ameerika 

85   RGASPI, 17.125.318: Briti propaganda organisatsioon, 02.10.1945.
86   GARF, R8581.2.198: K. Kudrovi kiri S. Lozovskile, 28.02.1947.
87   Vt ka järeldusi Piirimäe, “Self-determination, modernization”.



333Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Hääl, Raadio Vaba Euroopa või Vatikani Raadio,88 ning 1980.–1990. aas-
tatel aitas Balti diasporaa kaasa Balti riikide iseseisvusele ja naasmisele 
Euroopasse. 

Selles uurimuses kasutatud arhiividokumendid puudutasid peamiselt 
Nõukogude propagandasüsteemi ametkondlikku kirjavahetust. Järgmise 
sammuna tuleb uurida kõrgeimat, NLKP KK poliitbüroo otsustustasan-
dit. Jätkama peab liiduvabariikide, eeskätt Eesti NSV otsustusprotsesside 
ja poliitika elluviimise analüüsiga. Veel terviklikuma käsitluse ja ana-
lüüsi koostamiseks tuleb edasi käia pagulaste jälgedes Saksamaa, Rootsi, 
Ühendkuningriigi, Ameerika Ühendriikide jt põgenike sihtriikide arhii-
vides.89 Edasine uurimine heidaks veelgi enam valgust sellele, milline oli 
Balti küsimuse roll külma sõja alguses. 

Abstract: “The strong Baltic nationalistic centre” and Soviet 
foreign propaganda: from war to peace and toward the Cold War

This special issue focuses on censorship, but it is difficult to treat censorship 
without also considering propaganda. This article discusses both censor-
ship and foreign propaganda as complementary tools in the Soviet Union’s 
arsenal for manipulating public opinion in foreign countries. The purpose 
of such action was to shape the behaviour of those states to further Soviet 
interests. The article focuses on the use of propaganda and censorship in 

88   Nt Vello Ederma, Siin Ameerika Hääl, Washington! (Tartu: Eesti Üliõpilaste Seltsi 
Kirjastus, 2016); Toomas Hendrik Ilves, Eesti jõudmine: kõned ja kirjutised aastaist 
1986–2006, koost ja toim Olari Koppel (Tallinn: Varrak, 2006), Vello Salo, “Siin Vatikani 
raadio!”: Vello Salo lugu, toim Indrek Petersoo (Tallinn: Gallus, 2015).
89   Sellega on algust tehtud, vt nt Kaja Kumer-Haukanõmm, Teisest maailmasõjast tingi-
tud Balti pagulaste problemaatika aastatel 1945–1952 Eesti pagulaste näitel,  Dissertationes 
historiae Universitatis Tartuensis, 24 (Tartu: Tartu Ülikool, 2012); Kaja Kumer-Hau-
kanõmm, “Balti põgenike problemaatika Ameerika Ühendriikide poliitikas 1945–1952”, 
Eesti NSV aastatel 1940–1953: Sovetiseerimise mehhanismid ja tagajärjed Nõukogude Liidu 
ja Ida-Euroopa arengute kontekstis, koost Tõnu Tannberg, Eesti Ajalooarhiivi toimetised 
15 (2007), 273−296; Tillmann Tegeler, “Esten, Letten und Litauer in der Britischen Besat-
zungszone Deutschlands: Aus Akten des “Foreign Office”“, Jahrbücher für Geschichte 
Osteuropas (2005), 42–57; Konrad Maier, “Balti Ülikool Saksamaal 1945–1949 = Baltic 
University in Germany 1945–1949”, Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung = Journal 
of East Central European Studies, 45:4 (1996), 577–579.



334 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

Soviet efforts to settle the “Baltic question”– the question of the future of 
the Baltic countries – in the 1940s. This was the time when the wartime 
alliance was crumbling and giving way to a cold-war confrontation. 

The article is based on Russian archival sources. The Molotov collec-
tion (F. 82), materials of the department of propaganda and agitation of 
the Central Committee (CC) of the CPSU (F. 17, opis 125), and of the CC 
department of international information (F. 17, opis 128) are stored in the 
Russian State Archive of Socio-political History (RGASPI). The collection 
of the Soviet Information Bureau (F. R8581) is located at the State Archive 
of the Russian Federation (GARF). The article also draws on previous 
research on Soviet propaganda, such as Vladimir Pechatnov’s and Wolf-
ram Eggeling’s studies on the work of the Soviet Information Bureau (SIB) 
and on discussions in the Soviet propaganda apparatus in the early post-
war years. However, this article digs somewhat deeper and alongside gen-
eral developments, also looks at a particular case – the Baltic problem in 
the Soviet contest with the West for winning hearts and minds. It analy-
ses Soviet policies without attempting to uncover and reconstruct all the 
twists and turns of the decision-making processes in Moscow. The archi-
val material is insufficient for the latter task. Nevertheless, a look into the 
making of Soviet propaganda, the techniques and practices utilised to bring 
Soviet influence to bear on an important foreign-policy issue (the Baltic 
problem), is interesting for scholars working not only on propaganda and 
censorship but also on the history of the Soviet Union and Estonia, Lat-
via and Lithuania. 

The Baltic question was related, among other things, to the problem 
of repatriating people from the territories of the Soviet Union who had 
been displaced during the Second World War and were located in Western 
Europe at the war’s end. Moscow claimed that all these displaced persons 
(DPs) were Soviet citizens. This article helps correct the view, expressed 
for example by the Finnish scholar Simo Mikkonen, that the Soviet propa-
ganda campaign to attract the remaining 247,000 recalcitrants back home 
started after a UN decision of 1951 that condemned repatriation by force. 
This article clearly shows that propaganda policies aimed at the DPs were 
in place almost immediately after the war, resting on the war-time expe-
rience of conducting propaganda aimed at national minorities in foreign 
countries. However, Mikkonen is right to point out that, in general, repa-
triation after the Second World War was a success, as approximately five 
million people in total returned to the USSR. The Baltic refugees were a 
notable exception in this regard. 



335Piirimäe: “Tugev Balti natsionalistlik keskus”

Research shows that despite displays of obligatory optimism, Soviet 
propagandists could critically evaluate the situation and the effectiveness 
of Soviet agitation. They understood that war-time successes were the result 
of the coincidence of a number of favourable factors: victories of the Red 
Army, Allied censorship and propaganda, the penetration by Soviet agents 
of the British propaganda apparatus, etc. They knew that the British media 
was extensively controlled and served as a virtual extension of Soviet cen-
sorship and propaganda. Nevertheless, the Soviets were wrong to assume 
that in the West, the free press was nothing but an empty slogan. Moscow 
was also wrong to expect that the Western media, which had worked in 
the Soviet interest during the war, could as easily be turned against the 
Soviet Union as it had been directed to support the USSR by political will. 
In actual fact, the Soviet Union started receiving negative press primarily 
because earlier checks on journalistic freedom were lifted. 

The Soviet Union may have been a formidable propaganda state inter-
nally, but in foreign propaganda it was an apprentice. Soviet propagan-
dists felt inferior compared to their Western counterparts, and rightly so. 
In October of 1945, an official of the SIB noted jealously that the Foreign 
Department of the British Information Ministry had two thousand clerks 
and there were four hundred British propagandists in the United States 
alone. Another Soviet official in the London embassy noted in Febru-
ary of 1947 that they had so few staff that he was working under constant 
nervous strain.

Soviet propagandists were aware of the problems but could not effect 
fundamental changes because of the nature of the Stalinist regime. The 
issue of foreign journalists working in Moscow was a case in point. The 
correspondents were handicapped in their work by extremely strict cen-
sorship. They could report mostly only those things that also appeared in 
Soviet newspapers, which was hardly interesting for their readers in the 
West. There had been suggestions that some restrictions should be lifted so 
that they could do more useful work and tell more interesting and attrac-
tive stories about the Soviet Union. Eventually, during Stalin’s first post-
war vacation in the autumn of 1945, Foreign Minister Vyacheslav Molotov 
took the initiative and tried to ease the life of the press corps, but this only 
served to provoke the ire of Stalin who proceeded to penalise Molotov in 
due course. This showed that the system could not be changed as long as 
the extremely suspicious vozhd remained at the helm. Not only did cor-
respondents continue to send unexciting content to newspapers abroad 
(which often failed to publish them), the form and style of Soviet articles, 



336 Ajalooline Ajakiri, 2018, 4 (166)

photos and films were increasingly unattractive for foreign audiences. Such 
propaganda could appeal only to those who were already “believers”. It 
could hardly convert. 

Moscow considered the activities of Baltic refugees in the West and the 
publicity regarding the Baltic problem a serious threat to the stability of 
the Soviet position in the newly occupied Baltic countries. Already dur-
ing the war, but even more vigorously after the war, the Soviet propaganda 
apparatus realised the importance of tuning and adapting its propaganda 
messages for audiences among the Baltic diaspora. The Soviet bureaucracy 
expanded its cadres to enable it to tackle the Baltic “threat”. Estonian, 
Latvian and Lithuanian officials were dispatched to the central organs in 
Moscow and to Soviet embassies abroad to provide the necessary language 
skills and qualifications for dealing with Baltic propaganda and working 
with the diaspora. 

The policy was to repatriate as many Balts as possible, but it was soon 
clear that repatriation along with the complementary propaganda effort 
was a failure. The next step was to start discrediting leaders of the Baltic 
diaspora and to isolate them from the “refugee masses”. This effort also 
failed. The “anti-Soviet hotbed” of “intrigues and espionage” – the words 
of the Estonian party boss Nikolai Karotamm – continued to operate in 
Sweden, the United States and elsewhere until the end of the Cold War. All 
this time, the diaspora engaged in anti-Communist propaganda and col-
laborated with Western propaganda and media organisations, such as the 
Voice of America, Radio Free Europe and even Vatican Radio. In the 1980s 
and 1990s, the diaspora was instrumental in assisting Estonia, Latvia and 
Lithuania to regain their independence from the collapsing Soviet Union. 
They also helped their native countries to “return to Europe” – that is to 
join Western structures such as the European Union and NATO. There-
fore, the inability to deal with the Baltic problem effectively in the 1940s 
caused major concerns for the Soviet Union throughout the Cold War and 
contributed to its eventual demise. 

Keywords: Propaganda, Soviet Union, the Baltic States, the Second World 
War, Cold War

Kaarel Piirimäe is Associate Professor at the Institute of History and Archae-
ology, University of Tartu.*90

*  Correspondence: Institute of History and Archaeology, University of Tartu, Jakobi 2, 
Tartu 51005, Estonia. E-mail: kaarel.piirimae@ut.ee


	_Hlk532897630
	_GoBack
	_Hlk534193670
	_GoBack

