https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/issue/feedEesti Haridusteaduste Ajakiri. Estonian Journal of Education2025-10-28T06:57:10+00:00Krista Uibukrista.uibu@ut.eeOpen Journal Systems<p><span style="font-family: georgia, 'times new roman', times, serif; font-size: 14px;"><strong>Eesti Haridusteaduste Ajakiri. Estonian Journal of Education</strong> is a peer-reviewed electronic journal with an international editorial board (1.2. classification according to Estonian Research Information System). It publishes scholarly articles in Estonian embodying original research in all areas of education. The journal uses Open Journal Systems (OJS) and will be published in collaboration with the University of Tartu and Tallinn University by the University of Tartu Press. The journal is indexed in the databases Directory of Open Access Journals (DOAJ) and <!-- x-tinymce/html -->EBSCO Academic Search Complete.</span></p>https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26086The ecological perspectives in early language education2025-10-21T07:35:04+00:00Mila Schwartzmilasch@post.bgu.ac.il2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26085The ecological perspectives in early language education2025-10-21T07:32:13+00:00Mila Schwartzmilasch@post.bgu.ac.il<p>Viimase kahekümne aasta jooksul on huvi varasele keeleõppele suunatud teadusuuringute vastu suurenenud. Oma monograafias esitleb Mila Schwartz varasele keeleõppele suunatud ökoloogilist lahenemisviisi, mis kujundab lapse, tema eakaaslaste ja vanemate ning õpetajate suhtlust. Teos pakub sissevaate mitmekeelsetes kodudes ja mitmekeelses keskkonnas kasvavate väikelaste ellu. Varajase keeleõppe sihtrühmaks on kodus, koolieelses lasteasutuses või kogukonnas paralleelselt või järjestikku kaht või enamat keelt omandavad lapsed alates sünnist kuni 6- või 7-aastaseks saamiseni. Monograafiat võib kasutada õppimiseks, teadustööks ja õpetamiseks. Tänu põhjalikele, ajakohastele empiirilistele andmetele ja valdkonnas olulise mõjuga teabele võib kogumik pakkuda erilist huvi paljudele praktikutele, näiteks koolieelsete lasteasutuste õpetajatele ja logopeedidele.</p> <p><strong><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_10b_schwartz.pdf">Full text</a></strong></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26084Film-based communicative teaching of Estonian as a second language: supporting the interest, active participation, and development of basic school students2025-10-21T07:29:39+00:00Mare Kitsnikmare.kitsnik@ut.eeVictoria Toomevictoria.toome@gmail.com<p>Tõhus teise keele õpe peab olema kommunikatiivne, tekitama õpilastes huvi, soodustama nende aktiivset osalust õppeprotsessis ning olema neile jõukohane. Eesti keele kui teise keele põhikooliõppe metoodika vajab selles osas arendamist. Siinne artikkel põhineb sekkumisuuringul, mis tehti Tallinna vene õppekeelega kooli üheksanda klassi nõrgemapoolse õpperühma eesti keele tundides. Eesmärk oli välja selgitada, kas ja kuidas on filmipõhise kommunikatiivse õppega eesti keele kui teise keele tunnis võimalik toetada põhikooliõpilaste huvi, aktiivset osalust ja keeleoskuse arengut. Rakendati spetsiaalselt koostatud filmipõhist kommunikatiivset õppekogu: vaadati kümneosalist noorteseriaali "Miks mitte?!" ning osaleti selle kohta koostatud õppetegevustes, milles oli suur rõhk vabal rääkimisel. Uuriti õpetaja ja õpilaste hinnanguid sellele õppeviisile. Tulemused näitasid, et seriaal ja õppetegevused äratasid õpilastes huvi ning soodustasid aktiivõpet, kuid ei olnud alati jõukohased uudsuse ja õpilaste madala keeleoskuse tõttu. Õpetaja ja õpilased hindasid seriaali ja õppetegevusi eesti keele oskuse arendamisel keskmiselt kasulikuks, kuid ei tajunud kasu põhikoolieksamiks valmistumisel. Samas oli õpetaja üllatunud õpilaste põhikoolieksami ootamatult heade tulemuste üle ning avaldas soovi kasutada õppekogu ka tulevikus.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_09_kitsnik_toome_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26081Why could the first foreign language in Estonia be Finnish and Estonian in Finland?2025-10-21T07:27:24+00:00Annekatrin Kaivapaluannekatrin.kaivapalu@helsinki.fi<p>Viimasel kümnendil on Eestis ja Soomes naabermaal kõneldava sugulaskeele õpetamisel toimunud varasemaga võrreldes mitmeid muutusi. Nende muutuste väljaselgitamiseks viidi 2024/2025. õppeaastal Eestis ja Soomes läbi üldharidus- ja ülikoole hõlmav uuring soome keele õppe olukorrast Eestis ja eesti keele õppe olukorrast Soomes. Uurimuse materjal koguti struktureeritud internetipõhise küsitluse abil, kasutades Helsingi ülikooli elektrooniliste küsitluste keskkonda E-lomake, ning analüüsiti kvalitatiivse sisuanalüüsi ja kirjeldava statistika abil. Tulemusi analüüsiti Douglas Fir Group’i (DFG) (2016) kolmetasandilises keele õpimotivatsiooni raamistikus. Artiklis arutletakse uuringu tulemuste põhjal võimaluse üle õpetada esimese võõrkeelena Eestis soome ja Soomes eesti keelt. Artikli keskmes on Eesti põhikooli- ja gümnaasiumiõpilaste ning Soome gümnaasiumiõpilaste soome ja eesti keele õppimise kogemused: esimene kokkupuude õpitava keelega, keeleõppe motivatsioon, selle muutumine õpingute vältel ja seda mõjutavad tegurid, keeleoskuse edasine arendamine ja kasutusvõimalused ning õppe mõju keeleteadlikkuse kujunemisele. Tulemused näitavad nii soome kui eesti keele õppimisel keele õpimotivatsiooni mikro-, meso- ja makrotasandite tegurite põimumist ning lähisugulaskeele õppimise positiivset mõju keeleteadlikkuse arenemisele.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_08_kaivapalu_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26079The impact of different bilingual education models on learning outcomes in Estonian as a second language2025-10-21T07:25:00+00:00Piret Bairdpiret.baird@tlu.eeReili Argusreili.argus@tlu.eeKristiina Bernhardtkristiina.bernhardt@tlu.ee<p>Eesti koolisüsteemis on järjest enam muukeelseid lapsi, kelle keeleõpe vajab sihipärast toetamist. 2020. aastal algatas HTM projekti "Professionaalne eestikeelne õpetaja põhikoolis", mille eesmärk oli toetada õpetajaid, kelle klassis on muu kodukeelega lapsi. Projektis töötasid koolid välja keeleõppemudelid ja seirati ka õpilaste keeleoskust. Artiklis kirjeldatakse koolide valitud keeleõppemudeleid ning võrreldakse projektis osalenud muu kodukeelega õpilaste keeleõppe tulemusi koolide keeleõppemudelite kaupa. Analüüs hõlmas 7–9aastaste laste grammatiliste kategooriate ja fraasitüüpide testi tulemusi 2024. aastal. Vastavalt kooli õppekeelele, siht- ja emakeele proportsioonidele ning muu kodukeelega õpilaste osakaalule jagunes 34 klassi viide rühma. Tulemused näitavad, et eestikeelsete koolide projektiklasside muu kodukeelega õpilaste eesti keele oskus on parem kui venekeelsete koolide projektiklasside õpilastel. Samuti ilmnes, et sama mudelit kasutava kooli eri klasside tulemused võivad märkimisväärselt erineda, mis viitab õpetaja rolli olulisusele õppeprotsessis.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_07_baird_argus_bernhardt_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26073Identifying communication difficulties in early childhood: Validation of the FOCUS questionnaire2025-10-21T07:18:43+00:00Anna Maria Ülvisteanna.maria.ulviste@ut.eeKristiine Suurorgkristiine.suurorg@sthk.edu.eeRoman Balõtševbalotsev@gmail.comMarika Padrikmarika.padrik@ut.eeTriin Peektriin.peek@politsei.ee<p>Suhtlemine on üks olulisemaid lapse arenguvaldkondi, mille mahajäämust on oluline märgata varases eas – nii on võimalik seda kas ületada või vähendada suhtlusraskuste mõju lapse edasisele arengule. Eestis kasutusel olevad normeeritud keeletestid võimaldavad hinnata lapse keelelise arengu taset ja dünaamikat, kuid ei anna ülevaadet lapse toimetulekust reaalsetes suhtlusolukordades. Uuringu eesmärk oli hinnata eesti keelde tõlgitud FOCUS-küsimustiku (ingl Focus on the Outcomes of Communication Under Six) sobivust eesti laste suhtlusoskuse hindamiseks. Uuringus osales 66 lapsevanemat, kelle laste vanus jäi vahemikku 24–36 kuud. Valim koosnes kahest rühmast: eakohase kõne arenguga laste vanemad (EK; n = 45) ning kõne arengu hilistumisega laste vanemad (KAP; n = 21). Tulemustest selgus, et FOCUS-küsimustik on usaldusväärne mõõtvahend, mis eristab eakohase kõne arenguga lapsi kõne arengu hilistumisega lastest. Võrdleva valiidsuse kontrollimisel avaldusid mõõdukad kuni tugevad seosed ASQ:SE-2-küsimustiku tulemustega. Uuringu tulemused kinnitasid, et FOCUS-küsimustik sobib 24–36 kuu vanuste eesti laste suhtlusoskuse hindamiseks.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_06_ylviste_suurorg_jt_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26071Developing children and young people’s Estonian as a second language speaking skills through gamified active learning2025-10-21T07:16:35+00:00Mare Kitsnikmare.kitsnik@ut.eeLili Kängsepp-Puunlili.kangsepp-puun@ut.ee<p>Eesti keele kui teise keele rääkimisoskuse õpetamise metoodikal on palju arenguvajadusi. Üheks arenguvõimaluseks on mängustatud aktiivõpe. Artiklis käsitletakse uurimust, mille käigus katsetasid Tartu ülikooli Narva kolledži 60 eesti keele kui teise keele õpetaja eriala üliõpilast õppemetoodika aines õpitud mängustatud rääkimistegevusi ning kirjeldasid oma katsetusi kodutööna. Üliõpilaste kodutöid uuriti induktiivse sisuanalüüsiga. Eesmärk oli välja selgitada, milliseid rääkimissoovi tekitavaid tegureid ja rääkimisoskuse arengut näitavaid tunnuseid üliõpilased mängustatud aktiivõppetegevustes osalenud lasteaialaste ja põhikoolinoorte tegevuses märkasid. Rääkimissoovi tekitavate tegurite kategooriaid selgitati välja viis: tegevusega kaasnenud emotsioonid, õppetegevuste jõukohasus, aktiivne tegutsemine, õppetegevuste huvitavus ja kaaslastega suhtlemine. Rääkimisoskuse arengut näitavate tunnuste kategooriaid selgus kuus: sõnavara areng, üldoskuste areng, väljendusoskuse areng, kuulamisoskuse areng, enesekindluse kasv ja loovuse areng. Kokkuvõttes sobisid õppemetoodika aines õpitud mängustatud aktiivõppetegevused laste ja noorte rääkimisoskuse arendamiseks hästi.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_05_kitsnik_kangsepp_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 https://ojs.utlib.ee/index.php/EHA/article/view/26069Technology-enhanced language games for early learning of Estonian as a second language: teachers’ ratings and development2025-10-21T07:14:55+00:00Anne-Mai Meesakanne-mai.meesak@tlu.eeKrista Uibukrista.uibu@ut.ee<p>Koolieelses eas lapsed õpivad mängu abil, mistõttu on oluline, et varane keeleõpe toimuks mänguliselt ja sobivat õppevara kasutades. Digitehnoloogiaga rikastatud õppemängud kui üks õppevara liik on hea võimalus toetada laste keelelist arengut, kuna neid saab hõlpsasti lõimida lasteaia õppe- ja kasvatustegevustesse. Siinse uuringu eesmärk oli digitehnoloogiaga rikastatud keeleõppemängude arendustöös selgitada välja lasteaiaõpetajate hinnangud mängude sobivusele muukeelsete laste eesti keele õppe toetamiseks. Tuginedes ADDIE õpidisaini mudelile, loodi eesti keele kui teise keele õppeks 101 keeleõppemängu. Keeleõppemängude arendustöös osalesid lasteaiaõpetajad nendest Eesti piirkondadest, kus on enim muukeelseid lapsi. Õpetajad kasutasid rakendamise (n = 64) ja hindamise (n = 99) etappides mänge enda rühma 2–7-aastaste lastega ja täitsid küsimustiku mängude meeldivuse, lastele arusaadavuse ning laste keeletasemele vastavuse kohta. Õpetajate hinnangul meeldisid mängud lastele ja olid neile arusaadavad, olenemata mängudes osalenud muukeelsete laste eesti keele tasemest. Selles, kuivõrd vastasid mängud laste eesti keele tasemele, oli õpetajate hinnangutes erinevusi: valmismängud vastasid õpetajate arvates paremini laste eesti keele oskuse tasemele ning olid neile paremini arusaadavad kui mängude arendustöö rakendamise etapis. Hinnangud mängude meeldivusele olid arendustöö eri etappides sarnased. Nii sobivad arendustöös loodud digitehnoloogiaga rikastatud keeleõppemängud muukeelsetele lastele eesti keele kui teise keele õppeks ning pakuvad lasteaiaõpetajatele tuge eesti keele õpetamisel.</p> <p><a href="https://eha.ut.ee/wp-content/uploads/2025/10/25_04_meesak_uibu_summary.pdf"><strong>Summary</strong></a></p>2025-10-27T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025