„Ilmselt võib see olla põhjuseks ..” Kuidas ja miks kasutavad bakalaureuseastme üliõpilased tekstides pehmendajaid?
DOI:
https://doi.org/10.12697/jeful.2025.16.1.01Keywords:
pehmendajad, akadeemiline tekst, ülikoolis kirjutamine, eesti keel, kirjutaja kogemus, teksti eesmärk, suhtlusolukord, hedges, academic texts, undergraduate writing, Estonian, writing experience, purpose of the text, communication situationAbstract
Akadeemilistelt tekstidelt eeldatakse sageli neutraalsust ja impersonaalsust. Samas leidub neis tekstides mitmeid autori subjektiivsele hinnangule viitavaid keelevahendeid, mille uurimine ka eestikeelsetes akadeemilistes tekstides on järjest enam tähelepanu saanud. Ühed sellised keelevahendid on pehmendajad, mille abil väljendavad autorid ebakindlust, muudavad väiteid ebamäärasemaks, lisavad propositsioonile oma arvamuse ja toovad esile teiste tõlgenduste võimalikkust. Artikkel põhineb mu magistritööl, milles uurisin, kuidas ja mis põhjustel bakalaureuseastme üliõpilased akadeemilistes tekstides pehmendajaid kasutavad. Analüüs põhineb kahel tekstikorpusel. Esimene korpus koosneb Tartu Ülikooli kursusel „Sissejuhatus keeleteadusesse“ aastatel 2019–2022 kirjutatud tekstidest „Minu keeleteaduslik elulugu“ ja teine on valim aastate 2013–2017 Tartu Ülikooli humanitaarvaldkonna bakalaureusetöödest. Artiklis kirjeldan, milliseid otsitud pehmendajatest, kui palju ja kuidas üliõpilased tekstides kasutavad. Lisaks analüüsin, kuidas on pehmendajate kasutuse erinevused seotud autori kogemuse, teksti eesmärgi ja tekstiga loodava suhtlusolukorraga.
Abstract. Nele Karolin Teiva: “Apparently, this may be the reason ...” How and why do bachelor’s students use hedges in texts? Academic texts are often expected to be neutral and impersonal. However, these texts contain various linguistic devices which indicate author’s subjective judgement. For example, authors use hedges to express uncertainty, make claims more vague, add their opinion to the proposition and highlight the possibility of other interpretations. The article is based on my master’s thesis, where I investigated how and why bachelor’s students use hedges in academic texts. I explore the use of hedges in “Linguistic Autobiographies“ (written at the “Introduction to Linguistics“ course, University of Tartu, Estonia) and in a collection of bachelor’s theses (written at the Faculty of Arts and Humanities, University of Tartu, Estonia). In the article I will give an overview of how and why hedges are used. Also, I will describe how the use of hedges is influenced by the writer’s experience, the purpose of the text, and the communicative situation created in the text.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nele Karolin Teiva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.