„Omasid peab aitama.“ Eesti keele riigieksami kogukonna kujunemise võimalikkusest ja vajalikkusest

Authors

  • Eleriin Miilman Tartu Ülikool; Eesti Kunstiakadeemia
  • Nele Karolin Teiva Tartu Ülikool https://orcid.org/0009-0005-3777-9075
  • Ilona Tragel Tartu Ülikool

DOI:

https://doi.org/10.12697/jeful.2025.16.1.10

Keywords:

praktikakogukond, eesti keel, riigieksam, kirjutamine, tagasiside, keskkool

Abstract

Inimeste hulk moodustab kogukonna juhul, kui neil on midagi ühist (nt elukoht, hobi, kogemus). Seejuures teotahteline ja tugev kogukond ka lävib omavahel. Näiteks võib kogukond kujuneda õpilastest. Kui õpilased, kellel on teadmised sama teema kohta, suhtlevad regulaarselt ja tahavad üheskoos areneda, võib sellest koostööst kujuneda praktikakogukond (ingl community of practice). Artiklis kirjeldame olukorda, kus õpilased saaksid kollektiivseks ja tõhusaks õppimiseks koos tegutseda ning aktiivselt suhelda ja potentsiaalselt praktikakogukonnaks kujuneda. Analüüsime 11. ja 12. klasside õpilaste vastuseid (n = 189) küsitlusele, millega uurisime, kas peatsed vilistlased ning tulevased abituriendid tahaksid eesti keele riigieksamiks valmistumisel üksteist aidata ja üksteiselt tuge saada ning milline võiks see koht olla, kus ühiselt eksamiks valmistutakse. Tulemused näitavad, et sellise rühma sooviksid mõlemad klassid moodustada, seal osaleda ja/või sinna panustada. Põhiliselt soovitakse vabas, mugavas ja hubases füüsilises või veebikeskkonnas küsida küsimusi, kuulata kogemusi ja arutleda. Muu hulgas selgitame artiklis, miks on õpilaste praktikakogukonnad õppimiseks vajalikud ning tõhusad.

Abstract. Eleriin Miilman, Nele Karolin Teiva, Ilona Tragel: “We must help our own.” The necessity and possibility of the formation of the ­ Estonian state exam community. A group of individuals forms a com­munity if they have something in common (e.g. a place of residence, a hobby, an experience). Members of an active and strong community also interact with each other. For example, a community can form among students. If students share knowledge about the same topic, interact regularly and wish to improve together, this collaboration may lead to the formation of a community of practice. In this article, we describe a situation where students can work together and actively communicate to learn collectively and effectively and to develop into a community of practice. We analyzed the responses of 11th- and ­12th-grade Estonian students (n = 189) to a questionnaire, which we used to examine whether these ­ soon-to-be graduates and future 12th graders would like to help each other prepare for the state examination and receive support, and what kind of shared space they envision for joint preparation. The results show that both grade levels would like to form, to be involved in, and to contribute to such a group. On the whole, students wish to ask questions, share experiences, and engage in discussion within a relaxed, comfortable, and cozy environment – whether physical or online. Additionally, the article discusses why communities of practice amongst students are effective and necessary for learning in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-06-27

How to Cite

Miilman, E., Teiva, N. K., & Tragel, I. (2025). „Omasid peab aitama.“ Eesti keele riigieksami kogukonna kujunemise võimalikkusest ja vajalikkusest. Eesti Ja Soome-Ugri Keeleteaduse Ajakiri. Journal of Estonian and Finno-Ugric Linguistics, 16(1), 243–270. https://doi.org/10.12697/jeful.2025.16.1.10