How the Concept of Performativity Travels: between People and Media / Kuidas performatiivsuse mõiste rändab: inimeste ja meedia vahel
DOI:
https://doi.org/10.7592/methis.v22i27/28.18440Keywords:
adaptation, concepts, image-thinking, interdisciplinarity, intermediality, performance, performativity, theatricality, adaptatsioon, mõisted, visuaalne-kujundlik mõtlemine, interdistsiplinaarus, etendus, performatiivsus, teatraalsusAbstract
Abstract: This article examines how the concepts of performance and performativity can neither be merged nor firmly distinguished. The author calls on her own practice as a video-maker and academic thinker, establishing a dialogue between the two activities. She borrows extensively from the work of a colleague, with examples from photography, considering collegiality also a form of performativity. The conceptualisation helps argue for a shift from activist to activating art.
Resümee: Artikkel uurib, kuidas etenduse ja performatiivsuse mõisteid ei saa ühitada ega selgelt eristada. Autor tugineb oma kogemusele videorežissööri ja akadeemilise mõtlejana, luues dialoogi nende kahe tegevuse vahel. Kolleegi fotograafia-alastest töödest lähtudes arutleb ta kolleegiaalsuse kui performatiivsuse ühe vormi üle. See kontseptsioon viib tõdemuseni, et kunsti kui aktivismi juurest tuleks liikuda aktiveeriva kunsti juurde.