Protectresses of national spirit in the Grand Duchy of Finland and Naddnipryanshchyna [Kokkuvõte: Rahvusliku vaimu kaitsjad Soome Suurvürtsiriigis ja Dnepri Ukrainas]
DOI:
https://doi.org/10.12697/AA.2019.3-4.04Keywords:
Naddnipryanshchyna, Grand Duchy of Finland, Education, National IdentityAbstract
Ukraina ja Soome võrdlev ajalugu nende ühisel Vene impeeriumi koosseisu kuulumise perioodil on väheuuritud teema. See kehtib eriti nende isikute kohta, keda ajaloolased on ka oma kodumaal vähe uurinud. Käesoleva vaatenurga eesmärk on võrrelda naisõpetajate eluteid ja loomingulist pärandit. Neil nn soome ja ukraina rahvusliku vaimu kandjail oli oluline roll nende rahvaste rahvusliku vaimu ja identiteedi kujunemisel. Autor analüüsis 19. sajandi teise poole ja 20. sajandi alguse keiserliku võimu mõju Soome Suurhertsogiriigile ja Dnepri Ukrainale kui rahvuspiirkondadele. Ta leidis, et Romanovite riigil oli vallutatud rahvaste suhtes topeltstandard: ühelt poolt valitses lojaalsus ja sallivus soomlaste suhtes, teisalt venestamine ja rõhumine ukrainlaste suhtes, keda ei nähtud venelastest eraldiseisva rahvana. Autor tuvastas Euroopa teoreetikute ja haridusvaldkonna praktikute mõju naisõpetajatele Elisabeth Alanderile, Johanna Sofia Rothmanile, Thekla Johanna Wirginia Hultinile ja Sofia Lindfors-Rusovale. Autor rõhutas nende rolli soome ja ukraina rahvusliku vaimu kujunemisel tsaaririigi kriisi ajal ja iseseisvate riikide tekkimisel revolutsiooniperioodil (1917–21). Ta tõmbas paralleele nende naiste elutegevuse ja loomingulise pärandi vahel. Vaatamata geograafilisele vahemaale ja erinevatele poliitilistele vaadetele oli neil ühine eesmärk: oma kaasmaalaste harimine ja ümberkujundamine kirjaoskajateks kodanikeks.