Eesti elanike meediatarbimine ja võimalikud seosed usuliste ning moraalsete tõekspidamistega uuringu „Elust, usust ja usuelust 2020“ põhjal

Authors

  • Hele-Maria Kangro
  • Laur Lilleoja

DOI:

https://doi.org/10.23675/ua.v86i2.24620

Keywords:

media consumption patterns, news selectivity, moral beliefs, religious beliefs

Abstract

Media Consumption Among Estonian Residents and Its Connection to Religious and Moral Beliefs: Insights from the 'On Life, Faith, and Religious Life 2020' Study
The focus of this article is analyzing whether there could be any associations between media consumption and personal moral and religious beliefs among Estonian residents. The analyses are based on data from survey „Elust, usust ja usuelust 2020“. Empirical part of this paper included two steps. In the first step most common media consumption patterns are identified, resulting in 5 distinct classes. Second step focuses on relationships. Reveled associations were most pronounced among consumers of Christian media, who had a distinctly more conservative stance on the moral permissibility of divorce, abortion, euthanasia, human cloning, etc. Another group which was relatively more open for religiosity, included respondents who avoided news.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bahia, Kalvin. 2022. „The State of Mobile Internet Connectivity 2022“. GSMA Intelligence. https://data.gsmaintelligence.com/research/research/research-2022/the-state-of-mobile-internet-connectivity-2022

Bertie, Loubser. 2012. „A connected and plugged-in worldview: Young people and new meedia“. Koers – Bulletin for Christian Scholarship 77 (1). http://doi.org/10.4102/ koers.v77i1.27

Datareportal. 2023. „Digital in Estonia“. https://datareportal.com/reports/digital-2022-estonia

ERR. 2023. „Ka Eesti Päevaleht lõpetab esmaspäeviti ilmumise“. 4. jaanuar. https://www.err.ee/1608839137/ka-eesti-paevaleht-lopetab-esmaspaeviti-ilmumise

EUU 2010. „Elust, usust ja usuelust 2010“ uuringu tulemused.

EUU 2015. „Elust, usust ja usuelust 2015“ uuringu tulemused.

EUU 2020. „Elust, usust ja usuelust 2020“ uuringu tulemused.

EKN 2021. Eesti Kirikute Nõukogu aastaaruanne 2021.

Härma, Kristel. 2015. Uudiste lugemine internetis noorte ja nooremate keskealiste hulgas. Magistritöö. Tartu Ülikool.

Jõesaar, Andres ja Ragne Kõuts-Klemm. 2019. „Is the Role of Public Service Media in Estonia Changing?“ Baltic Screen Media Review 7 (1).

Kase, Karin. 2011. Eesti veebitoimetajate ajakirjanduslikud praktikad. Magistritöö. Tartu Ülikool.

Kilemit, Liina. 2020. Kristlike kogudustega liitumise põhjustest. Dissertationes theologiae Universitatis Tartuensis, 39. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Lazarsfeld, Paul F. ja Neil W. Henry. 1968. Latent structure analysis. Boston: Houghton Miffin.

Lauristin, Marju et al. 2017. „Teoreetiline hoovõtt: Ühiskond ja elavik“. Eesti ühiskond kiirenevas ajas: Uuringu Mina. Maailm. Meedia 2002–2014 tulemused, toim Peeter Vihalemm jt, 1–29. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Lauristin, Marju ja Peeter Vihalemm. 2017. „Hinnangud muutustele ja maailmavaatelised hoiakud“. Eesti ühiskond kiirenevas ajas. Uuringu „Mina. Maailm. Meedia“ 2002–2014 tulemused, toim Peeter Vihalemm jt, 139–158. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Leesment, Aimar. 2021. Peavoolumeedia-vastaste hoiakute kujunemine: Alternatiivmeedia lugejate selgitused ja põhjendused. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool.

Linzer, Drew A. ja Jeffrey Lewis. 2011. „poLCA: An R Package for Polytomous Variable Latent Class Analysis“. Journal of Statistical Software. https://www.sscnet.ucla.edu/polisci/faculty/lewis/pdf/poLCA-JSS-final.pdf

Luiste, Gerli. 2012. Facebook kui perekonna virtuaalne pildialbum. Bakalaureusetöö. Tartu Ülikool.

Mesipuu, Brit. 2022. „Eesti koolilaste sotsiaalmeedia kasutuse uuring“. https://milos.ee/eesti-koolilaste-sotsiaalmeedia-kasutuse-uuring-2022

Milistver, Anneli. 2023. Vikerraadio tegevtoimetaja e-kiri autorile, 08. veebruar.

Pärli, Merilin. 2017. „TV3 müüb „Seitsmestesse uudistesse“ hinnakirja alusel lugusid“. Eesti Rahvusringhääling, 12. jaanuar. https://www.err.ee/580643/tv3-muub-seitsmestesse-uudistesse-hinnakirja-alusel-uudislugusid

Pärna, Ott. 2016. Töö ja oskused 2025. Ülevaade olulisematest trendidest ja nende mõjust Eesti tööturule 10 aasta vaates. Tallinn: Kutsekoda.

Reinson, Heidi. 2019. „Tööandjad peavad harjuma rööprähklevate noortega“. 19. mai. https://www.kantaremor.ee/pressiteated/tooandjad-peavad-harjuma-rooprahklevate-noortega/

Stroud, Natalie Jomini. 2011. Niche news: the politics of news choice. New York, Oxford: Oxford University Press.

Vihalemm, Peeter ja Ragne Kõuts-Klemm. 2017. „Meediakasutuse muutumine: internetiajastu saabumine“. Eesti ühiskond kiirenevas ajas: Uuringu „Mina. Maailm. Meedia 2002–2014“ tulemused, toim Peeter Vihalemm jt, 251–278. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

Published

2024-11-28

How to Cite

Kangro, Hele-Maria, and Laur Lilleoja. 2024. “Eesti Elanike Meediatarbimine Ja Võimalikud Seosed Usuliste Ning Moraalsete Tõekspidamistega Uuringu „Elust, Usust Ja Usuelust 2020“ Põhjal”. Usuteaduslik Ajakiri 86 (2):125-46. https://doi.org/10.23675/ua.v86i2.24620.

Issue

Section

Artiklid / Articles