Improvisation Theatre Performance as Maintaining and Breaking Cultural Model Narratives. Artiklis uuritakse, kuidas improvisatsiooniteater ja seda žanri harrastavad trupid kannavad edasi teatud tüüpi kultuurilisi narratiive, mida samas mõjutavad reaalsed

Reetta Jokinen

Abstract


Artiklis uuritakse, kuidas improvisatsiooniteater ja seda žanri harrastavad trupid kannavad edasi teatud tüüpi kultuurilisi narratiive, mida samas mõjutavad reaalsed sündmused nii etenduse ruumis kui väljaspool seda. Lähemalt analüüsitakse üht Jyväskyläs tegutseva Improvisatsiooniteatri Joo etendust, selles loodud tegelasi ning nende kaudu esitatavaid kultuurilisi narratiive, milles segunevad erinevad sotsiaalsed, ajaloolised ja müütilised teemad. Kuigi improvisatsiooniteatri ajaloo, meetodite ja eesmärkide kohta on avaldatud palju praktilise kallakuga käsiraamatuid, on seda valdkonda siiski vähe uuritud. Mis tegelikult juhtub, kui inimesed improviseerivad? Teine küsimuste ring on seotud improviseeritud loo temaatika ja dünaamikaga. Improteatri etendus on koht, kus mängitakse simultaanselt läbi mitmeid erinevaid narratiive, kusjuures igal hetkel on iga süžee puhul õhus mitmeid erinevaid arenguvõimalusi, millest mõned on aktuaalsemad kui teised. Need narratiivid võivad ka üksteist kommenteerida või osutada teistele tekstidele, näiteks isegi mõnele nii triviaalsele asjale nagu varem aset leidnud vestlusele. Tekste interpreteeritakse alati suhtes ümbritseva kultuurilise kontekstiga, teiste tekstide ja diskursustega. Artiklis vaadeldakse, kuidas etendajate tehtud valikud kinnistavad või küsitlevad erinevaid kultuurispetsiifilisi stereotüüpseid narratiive, kuidas neid narratiive saaks uutest vaatepunktidest interpreteerida ning kuidas need peegeldavad suhteid trupis. Improetenduses toimuvat ei käsitleta juhuslike sündmustena, vaid kompleksse mõjutuste kogumina, kus etenduse kultuuriline ja esteetiline väljund sõltuvad paljus proovimeetodist, trupi dünaamikast, etendajate unikaalsetest isiklikest narratiividest ja tegeliku elu sündmustest ning laiemast kultuurikontekstist. Improetenduse puhul ei ole kuigi lihtne eristada ühe etendaja valikuid või etenduse pöördepunkte, sest kogu protsess põhineb täielikult rühmatööl, kus igaüks on seotud loo esitamise iga etapiga. Kõik tehtud valikud ja pöördepunktid peegeldavad seega trupi sees toimuvat. Trupi dünaamika mõjutab tugevasti etenduses esiletulevaid jõupositsioone. Samas on huvitav ka see, mis teemasid ja tegelasi mingi trupp regulaarselt vältima kipub: kellele ja millele antakse etenduses kui kultuurilises representatsioonis hääl ja kes/mis jäävad vaikusesse.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.7592/methis.v2i3.489

Refbacks

  • There are currently no refbacks.