Eesti elanike suhtumine kohustuslikku usundiõpetusse

Authors

  • Olga Schihalejev

DOI:

https://doi.org/10.23675/ua.v86i2.24617

Keywords:

religious education, school, public opinion, survey

Abstract

Estonian Residents' Perspectives on Compulsory Religious Education
Religious education in the context of general education has been a controversial issue in Estonia for several decades. Although non-confessional religious education is included in national curricula for basic school and for upper secondary schools, the subject of religious education can be found as elective only in few schools, almost exclusively at upper secondary level. The article distinguishes between confessional and non-confessional religious education in Estonia. The main focus of the article is the attitudes to compulsory courses of non-confessional religious education based on the survey „On Life, Religion, Religious Life“ conducted in 2020. In doing so, attitudes according to respondents’ age, education, religious background and other questions are analysed. Strong support of churches may become obstacle to religiously sceptical people, especially if it is coupled with dis-support of educational authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberts, Wanda. 2008. „Didactics of the Study of Religions“. Numen 55 (2/3): 300−334. https://doi.org/10.1163/156852708X283087

Committee of Ministers of Council of Europe. 2008. Dimension of religions and non-religious convictions within intercultural education – Recommendation CM/Rec(2008). Strasbourg: Council of Europe. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d3bc4

Eesti Kirikute Nõukogu. 2006. „EKN religiooniõpetuse platvorm“. Muudetud 16. novembril 2006. Eesti Kirikute Nõukogu. Töövaldkonnad. Haridustöö. http://www.ekn.ee/inc.toovaldkond.php?lehe_id=6&alamlehe_id=2

EHIS. 2020. Kultuurilugu, filosoofiat,usundi, religiooniõpetust õpetavad üldhariduskoolid 2019/20. õppeaastal. Vastus Olga Schihalejevi päringule (04. juuli).

EHIS. 2021. Kultuurilugu, filosoofiat,usundi, religiooniõpetust õpetavad üld¬haridus¬koolid 2020/21. õppeaastal. Vastus Olga Schihalejevi päringule (22. aprill).

EHIS. 2022. Kultuurilugu, filosoofiat,usundi, religiooniõpetust õpetavad üldhariduskoolid 2021/22. õppeaastal. Vastus Olga Schihalejevi päringule (06. detsember).

European Ministers of Education. 2003. Intercultural education: managing diversity, strengthening democracy. Paris: Council of Europe.

Feldveber, Gertie. 2021. Usuline ja kultuuriline mitmekesisus koolis. Eeluuring. BA töö. Tartu Ülikool.

„Gümnaasiumi riiklik õppekava.“ 2021. Riigi Teataja I, 23.04.2021, 11. https://www.riigiteataja.ee/akt/123042021011

Eesti Statistika. RL21454: Vähemalt 15-aastased usu, soo, vanuserühma, rahvuse ja elukoha järgi. 2021. https://andmed.stat.ee/et/stat/rahvaloendus__rel2021__rahvastiku-demograafilised-ja-etno-kultuurilised-naitajad__usk/RL21454

„Erakooliseadus.“ 2019. Riigi Teataja I, 19.03.2019, 85. https://www.riigiteataja.ee/akt/119032019085

Härm, Silja. 2021. Eesti gümnaasiumiastme usundiõpetuse õpetajate professionaalsed valikud usundiõpetuse õpetamisel. Dissertationes Theologiae Univesitatis Tartuensis, 42. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Härm, Silja ja Olga Schihalejev. 2019. „Isetehtud või riiklik ainekava? Güm¬¬naasiumi usundiõpetuse õpetajate õppesisu valikud“. Usu¬teadus¬lik Ajakiri 75 (2): 91−117. https://usuteadus.ee/wp-content/uploads/2019_2%20(75)/H%C3%A4rm-Schihalejev.pdf

Jürgenstein, Toomas. 2015. „Tänapäevase maailma mõistmisel ei saa usundiõpetuse potentsiaali alahinnata“. Postimees, 14. juuli, toim Toomas Randlo. https://arvamus.postimees.ee/3260221/toomas-jurgenstein-tanapaevase-maailma-moistmisel-ei-saa-usundiopetuse-potentsiaali-alahinnata

Kallioniemi, Arto, Olga Schihalejev, Arniika Kuusisto ja Saila Poulter. 2018 „Estonian and Finnish Pupils’ Experiences of Religious Issues and Views on the Place of Religion in School“. Religion & Education 45 (1): 73−88. DOI: https://doi.org/10.1080/15507394.2017.1355176

Kask, Toomas. 2021. Peapiiskop Urmas Viilma: Eesti vajab usuharidust. 28. detsember. https://www.postimees.ee/7417519/peapiiskop-urmas-viilma-eesti-vajab-usuharidust

Käpp, Triin. 2021. Kristlik väärtuskasvatus kristlikes koolides ning kristlike koolide roll Eesti ühiskonnas 21. sajandi algul. Dissertationes theologiae Universitatis Tartuensis, 41. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Laanoja, Priit. 2023. Vastus Olga Schihalejevi päringule usundiõpetust õpetavatest koolidest (05. jaanuar).

Parliamentary Assembly of the Council of Europe. 2005. Recommendation 1720: Education and religion. https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17373&lang=en

„Põhikooli riiklik õppekava.“ 2022. Riigi Teataja I, 12.04.2022, 10. https://www.riigiteataja.ee/akt/112042022010

Schihalejev, Olga. 2009. Estonian Young People, Religion and Religious Diversity: Personal Views and the Role of the School. Dissertationes theologiae Universitatis Tartuensis, 17. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.

Schihalejev, Olga. 2012. „Kas usundiõpetust peaks kartma?“ Eesti piirkondlik areng. 2012. Regional Development in Estonia, toim Ene Narusk, 135−150. Tallinn: Statistikaamet. https://www.stat.ee/sites/default/files/2020-07/Eesti_piirkondlik_areng_2012.pdf

Schihalejev, Olga. 2015. „Usundiõpetuse võlud ja hirmud“. Postimees, 16. juuli, toim Toomas Randlo. https://arvamus.postimees.ee/3263215/olga-schihalejev-usundiopetuse-volud-ja-hirmud/comments

Schihalejev, Olga. 2020. „Usualasest haridusest Eesti koolides aastal 2020“. Kristlik haridus ja kasvatus. Eesti Kirikute Nõukogu. http://haridus.ekn.ee/wp-content/uploads/2020/06/Schihalejev-2020.pdf

Schihalejev, Olga. 2021. Usundiõpetuse õpetajate ja EKN vaimulike küsitluse tulemused, uuringu raport. Käsikiri, Tartu.

Schihalejev, Olga, Arniika Kuusisto, Linda Vikdahl ja Arto Kallioniemi. 2020. „Religion and children’s perceptions of bullying in multicultural schools in Estonia, Finland and Sweden“. Journal of Beliefs and Values 41 (3): 371−384. DOI: https://doi.org/10.1080/13617672.2019.1686732

Schihalejev, Olga, Kaido Soom ja Tõnu Lehtsaar. 2014. „Religious Education in Estonia – Between Fears and Expectations“. Religious Education Journal of Australia 30 (1): 24−30.

Schreiner, Peter. 2000. Religious Education in Europe: A Collection of Basic Information about RE in European Countries. Münster: Comenius Institut.

Sooniste, Aleksandra ja Olga Schihalejev. 2022. „Religious Literacy in National Curricula of Estonia“. Religions 13 (5): 411. DOI: https://doi.org/10.3390/rel13050411

Tiitus, Marko. 2023. „Ettepanek korraldada rahvahääletus usundiõpetuse lülitamiseks põhikooli ja gümnaasiumi kohustuslike õppeainete hulka“. Rahvaalgatus.ee https://rahvaalgatus.ee/initiatives/1088-ettepanek-korraldada-rahvah%C3%A4%C3%A4letus-usundi %C3%B5petuse-l%C3%BClitamiseks-p%C3%B5hikooli-ja-g%C3%BCmnaasiumi-kohustuslike-%C3%B5ppeainete-hulka

Valk, Pille. 2002. Eesti kooli religiooniõpetuse kontseptsioon. Dissertationes theologiae Universitatis Tartuensis, 6. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

Valk, Pille. 1997. Ühest heledast laigust eesti kooli ajaloos: Usuõpetus Eesti koolides aastatel 1918−1940. Tallinn: Logos.

Valge, Jaak. 2016. „Tee esimese rahvahääletuseni“. Tuna. Ajalookultuuri ajakiri 4: 60−77. https://www.ra.ee/tuna/wp-content/uploads/valge-jaak-tee-2016-4-1.pdf

Viilma, Urmas. 2018. „Usundiõpetuse puudumine ajab eestlased esoteerika rüppe“. ERR. Arvamus. 13.11, toim Rain Kooli. https://www.err.ee/876591/urmas-viilma-usundiopetuse-puudumine-ajab-eestlased-esoteerika-ruppe

Published

2025-01-06

How to Cite

Schihalejev, Olga. 2025. “Eesti Elanike Suhtumine Kohustuslikku Usundiõpetusse”. Usuteaduslik Ajakiri 86 (2):60-77. https://doi.org/10.23675/ua.v86i2.24617.

Issue

Section

Artiklid / Articles