Õppekavade arendamine (info)tehnoloogiakeskses valdkonnas
DOI:
https://doi.org/10.12697/eha.2024.12.1.06Märksõnad:
õppekava, digiõpe, tehnoloogia innovatsioon, Carpe DiemKokkuvõte
Õppekavade käsitlus on olnud ajas kiiresti muutuv, ühest ja domineerivat paradigmat pole selles valdkonnas tekkinud. Selles artiklis käsitletakse logistika- ja transpordijuhtimise valdkonna õppekava arenguaspekte, lähtudes selle väljundipõhisusest ja interaktsioonist tehnoloogia arenguga. Tehnoloogiarikka valdkonna õppekavade nüüdisaja õpiväljundid haakuvad digitaliseeritud logistika- ja transpordijuhtimise keskkonna arengutrendidega. Seega hõlmavad õpiväljundid traditsioonilise kõrval lisaks inim-masin- ja masin-masin-suhtlemise valdkonda. Kuidas aga määratleda subjekti juhitud isevoolulise õppe (inim-masin) sisu ja õpiväljundid, on tehnoloogiakeskse hariduse puhul küsimuseks juba pikka aega. Artiklis käsitletakse viimati mainitud õpiväljundite formuleerimise, omandamise ja hindamise komplekssust, tutvustatakse terviklikku lähenemist tehnoloogiarikka valdkonna õppekava arendamisel ning kirjeldatakse e-õppe disainimudeli Carpe Diem kasutamist. Artikli empiiriline materjal põhineb IntelTransi projekti tulemustel, kus projekti Eesti-poolne partner oli Tallinna Tehnikakõrgkooli logistikainstituut.
Allalaadimised
Viited
Aarna, O., Riitsalu, L., & Venesaar, U. (2021). Finantspädevuse kui elukestva õppe võtmepädevuse raamistik. Eesti Haridusteaduse Ajakiri, 9(2), 155–183. https://doi.org/10.12697/eha.2021.9.2.07
Corbo, L., Kraus, S., Vlačić, B., Dabić, M., Caputo, A., & Pellegrini, M. M. (2023). Technovation, volume 122. Coopetition and innovation: A review and research agenda, 2–14. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2022.102624
Ehlers, U. D. (2020). Future Skills – Future Learning and Future Higher Education. Karlsruhe, Germany. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29297-3
ERTRAC – Connected Automated Driving Roadmap, 2019. https://www.ertrac.org/wp-content/uploads/2022/07/ERTRAC-CAD-Roadmap-2019.pdf.
Euroopa Komisjon. Digital Education Action Plan 2021–2027. https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan.
Euroopa Komisjon. Sustainable & Smart Mobility Strategy. https://transport.ec.europa.eu/document/download/be22d311-4a07-4c29-8b72-d6d255846069_en?filename=2021-mobility-strategy-and-action-plan.pdf.
Haridus- ja Teadusministeerium (2014). Eesti elukestva õppe strateegia 2020. https://www.haridusfoorum.ee/images/haridusstrateegia/Eesti_elukestva_oppe_strateegia_loplik.pdf
Haridus- ja Teadusministeerium (2021). Haridusvaldkonna arengukava 2021–2035. https://kultuurikoda.eu/wp-content/uploads/2020/04/Haridusvaldkonna-arengukava-2021-2035.pdf.
Kurznmann, P, Burkard, F.-P., & Wiedemann, F. (2004). Dtv-Atlas zur Philosophie. Tõlkinud Kivi, R., Kivimäe, M., Valt, L., & Udam, H. A ja O taskuteatmik. Filosoofia. Eesti Entsüklopeediakirjastus 2004, lk 187.
Leijen, Ä., & Pedaste, M. (2017). Uurimisprojekti "Süstemaatiline kirjanduse ülevaade õpikäsituse nüüdisaegsuse hindamiseks sobivate mõõtvahendite leidmiseks" raport. Tartu Ülikool. https://www.academia.edu/78433747/.
Munna, A. S., & Kalam, M. A. (2021). Application of theories, principles and models of curriculum design: A literature review. International Journal of Multidisciplinary and Current Educational Research, 147–153. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED610962.pdf.
Prøitz, T. S. (2013). Conceptualisations of learning outcomes in education – An exporative cross-case analysis of policymakers, teachers and scholars, 21–22. University Oslo. https://www.academia.edu/11365503.
Riigi Teataja. Kutseseadus (2019). https://www.riigiteataja.ee/akt/12974050.
RiTo (2022). Hariduseusk võiks saata eestlaste elukaart ka sellel sajandil. Riigikogu Toimetised 46/2022, 16–17.
Salmon, G. (2020). Module Carpe Diem Learning Design: Preparation & Workshop. Carpe Diem Planning Process – Handbook. https://www.gillysalmon.com/carpe-diem.html.
Salmon, G., Merwe, A., & Schoonwinkel, A. (2020). A "Watershed" for educational transformation: Deployment of Carpe Diem learning design methods in a South African context. Journal of Learning for Development, 7(2), 127–141. https://doi.org/10.56059/jl4d.v7i2.392
Salmon, G., & Wright, P. (2014). Transforming future teaching through ‘Carpe Diem’ learning design. Education Sciences 2014, 4, 52–63. https://doi.org/10.3390/educsci4010052
Soeiro, A., & Falcão, R. (2013). Assessment of Student Learning Outcomes in Engineering Education and Impact in Teaching (pp. 1–8). https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/69986/2/63835.pdf.
Vettori, O., & Gover, A. (2020). Curriculum design: Thematic Peer Group Report. Learning & Teaching Paper #8, European University Association asbl, Brussels. https://eua.eu/downloads/publications/eua%20report%20curriculum%20design_web.pdf.
##submission.downloads##
Avaldatud
Kuis viidata
Väljaanne
Rubriik
Litsents
Eesti Haridusteaduste Ajakirja autorid nõustuvad allpool esitatud tingimustega.
- Ajakirjas avaldatud artiklitele on tagatud vaba juurdepääs Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 litsentsiga määratud õiguste mahus.
- Autor loovutab ajakirjale tasuta tema poolt loodud artikli varalised õigused, sh õiguse artikli (1) avaldamisele ja levitamisele, (2) üldsusele kättesaadavaks tegemisele ja eksponeerimisele, (3) avalikule esitamisele.
- Autoril on õigus Eesti Haridusteaduste Ajakirja eelneval nõusolekul sõlmida lepinguid kolmandate isikutega publitseeritud artikli säilitamiseks raamatukogu repositooriumis või avaldamiseks raamatu peatükina. Nõudeks on teiseses töös viitamine esmasele allikale, st artiklile Eesti Haridusteaduste Ajakirjas.
- Pärast artikli ilmumist ajakirjas on autoritel lubatud avaldada Internetis (nt oma veebilehel) motiveeritud mahus tsitaate ning levitada linke koos korrektse viitega ajakirjas ilmunud artiklile (vt Open Access).