Kooli mikrokliima: õpetajate toetav käitumine ja õpilaste tulemuslikkus

Autorid

  • Maie Kitsing
  • Karin Täht
  • Hasso Kukemelk

DOI:

https://doi.org/10.12697/eha.2015.3.1.06

Märksõnad:

õpilaste käitumine, õpetajate käitumine, PISA, kooli mikrokliima, õpilase sotsiaalmajanduslik taust

Kokkuvõte

Uuringu eesmärk oli selgitada õpetaja toetava käitumise ja õpilase õppetööd takistava käitumise seoseid õpilaste õpitulemustega, arvestades õpilaste otsiaalmajanduslikku tausta. Valimi moodustasid PISA 2012. aasta uuringus osalenud eesti õppekeelega koolide 3570 õpilast ja nende koolide juhid. Töös kasutati nelja PISA 2012. aasta andmebaasi muutujat: 1) õpilaste keskmist tulemust kolmes hindamisvaldkonnas (matemaatika, loodusteadused, kirjutamine); 2) õpilaste sotsiaalmajanduslikku tausta; 3) õpilaste käitumise indeksit, mis koondas õpilastega seotud õppetööd häirivad tunnused; 4) õpetajate käitumist iseloomustavaid tunnuseid, mis takistavad õppetööd. Uurimistulemustest ilmnes statistiliselt oluline, kuid väga nõrk seos õpilaste keskmise soorituse ja õpetajatepoolse õppetööd takistava käitumise vahel. Õpilasteja õpetajatepoolse õppetööd takistava käitumise seos oli mõõdukas. Sotsiaalmajandusliku tausta põhjal prognoositust madalama ja kõrgema tulemuse saanud õpilaste gruppide puhul avaldus mõõdukas seos õpilaste- ja õpetajatepoolse õppetööd takistava käitumise järgmiste tunnuste vahel: õpilaste ja õpetajate halvad suhted (alasooritajate grupis r = 0,54; ülesooritajate grupis r = 0,51) ja õpetajad ei arvesta iga üksiku õpilase vajadustega (alasooritajate grupis r = 0,40; ülesooritajate grupis r = 0,43). Alasooritajate grupi puhul osutus mõõdukaks seoseks veel tunnus õpilasi ei julgustata saavutama kogu oma potentsiaali (r = 0,41), seevastu ülesooritajate grupis ilmnes mõõdukas seos õpilase käitumise ja õpetaja käitumist iseloomustava tunnuse õpetajad peavad õpetama ühes ja samas klassis erineva etnilise taustaga (st keel, kultuur) õpilasi puhul (r = 0,40). Kahe grupi seoste võrdlemisel osutus statistiliselt oluliselt erinevaks kaks tunnust: õpilasi ei julgustata saavutama kogu oma potentsiaali ja õpetajad peavad õpetama ühes ja samas klassis erinevate võimetega õpilasi.

PDF Summary

Allalaadimised

Download data is not yet available.

Viited

Anderson, L. M., & Stillman, J. A. (2013). Student teaching’s contribution to preservice teacher development: A review of research focused on the preparation of teachers for urban and high-needs contexts. Review of Educational Research, (83)1, 3–69. doi: http://dx.doi.org/10.3102/0034654312468619

Baird, K. (2012). Class in the classroom: The relationship between school resources and math performance among low socioeconomic status students in 19 rich countries. Education Economics, 20(5), 484–509. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09645292.2010.511848

Bodovski, K., Nahum-Shani, I., & Walsh, R. (2013). School climate and students’ early mathematics learning: Another search for contextual effects. American Journal of Education, 119(2), 209–234. doi: http://dx.doi.org/10.1086/667227

Brookover, W. B., Schweitzer, J. H., Schneider, J. M., Beady, C. H., Flood, P. K., & Wisenbaker, J. M. (1978). Elementary school social climate and school achievement. American Educational Research Journal, 15(2), 301–318. doi: http://dx.doi.org/10.3102/00028312015002301

Brown, G. J., & Henry, D. (1992). Using the climate survey to drive school reform. Contemporary Education, 63(4), 277–280.

Caldarella, P., Shatzer, R. H., Gray, K. M., Young, K. R., & Young, E. L. (2011). The effects of school-wide positive behaviour support on middle school climate and student outcomes. Research in Middle Level Education Online, 35(4), 1–14.

Capern, T., & Hammond, L. (2014). Establishing positive relationships with secondary gifted students and students with emotional/behavioural disorders: Giving these diverse learners what they need. Australian Journal of Teacher Education, 39(4), 46–67. doi: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2014v39n4.5

Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201–237.

Cohen, J., & Elias, M. (2010). School climate: Building safe, supportive and engaging classrooms & schools. Port Chester: National Professional Resources.

Cohen, J., McCabe, L., Michelli, N. M., & Pickeral, T. (2009). School climate: Research, policy, practice, and teacher education. Teachers College Record, 111(1), 180–213.

Devine, J., & Cohen, J. (2007). Making your school safe: Strategies to protect children and promote learning. New York: Teachers College Press.

Feldman, R. S., & Theiss, A. J. (1980). The teacher and student as Pygmalions: Joint effects of teacher and student expectations. Journal of Educational Psychology, 74(2), 217–223. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.74.2.217

Freiberg, H. J. (Ed.) (1999). School climate: Measuring, improving and sustaining healthy learning environments. London: Falmer Press.

Ganzeboom, H. B. G., Graaf, De P. M., & Treiman, D. J. (1992). A standard international socio-economic index of occupational status. Social Science Research, 21(1), 1–56. doi: http://dx.doi.org/10.1016/0049-089X(92)90017-B

ILO (1990). ISCO-88: International standard classification of occupations. Geneva: International Labour Office.

Jõgi, A-L., Aus, K., & Kikas, K. (2014). Esimese klassi õpilaste matemaatikateadmiste arengu seosed klassiõpetajate võimekususkumuste ja tulemusootuste profiiliga. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, 2(1), 50–66. doi: http://dx.doi.org/10.12697/eha.2014.2.1.03

Kitsing, M., Ploom, K., & Kukemelk, H. (2013). Evaluation of teachers and PISA 2009 results in Estonia. British Journal of Education, Society & Behavioural Science, 3(3), 195–205. doi: http://dx.doi.org/10.9734/BJESBS/2013/2510

Klein, J., Cornell, D., & Konold, T. (2012). Relationships between bullying, school climate, and student risk behaviours. School Psychology Quarterly, 27(3), 154–169. doi: http://dx.doi.org/10.1037/a0029350

Loukas, A. (2007). What is school climate? Leadership Compass, 5(1). Retrieved from http://www.naesp.org/resources/2/Leadership_Compass/2007/LC2007v5n1a4.pdf.

Null, C. F. (2013). The impact of an economically disadvantaged student population on school climate (Doctoral thesis). Houston: University of Houston. Retrieved from http://repositories.tdl.org/uh-ir/bitstream/handle/10657/603/NULL-DISSERTATION- 2012.pdf?sequence=1.

OECD (1999). Classifying educational programmes: Manual for ISCED-97 imple- mentation in OECD countries. Retrieved from http://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/1962350.pdf.

OECD (2013a). PISA 2012 results: What students know and can do (Vol. 1). OECD Publication.

OECD (2013b). PISA 2012 results: Excellence through equity (Vol. 2). OECD Publication.

OECD (2013c). PISA 2012 results: What makes schools successful? (Vol. 4). OECD Publication.

Osler, A. (2010). Students’ perspectives on schooling. Maidenhead: Open University Press.

Patton, G. C., Bond, L., Carlin, J. B., Thomas, L., Butler, H., Glover, S., ... Bowes, G. (2006). Promoting social inclusion in schools: A group-randomized trial of effects on student health risk behavior and well-being. American Journal of Public Health, 96(9), 1582–1587. doi: http://dx.doi.org/10.2105/AJPH.2004.047399

Robinson, V., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why: Best evidence synthesis. New Zealand: Ministry of Education of New Zealand.

Rozansky, C. L., & Aagesen, C. (2010). Low-achieving readers, high expectations: Image theatre encourages critical literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(6), 458–466. doi: http://dx.doi.org/10.1598/JAAL.53.6.2

Ruus, V.-R., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv, E.-S., & Veisson, A. (2007). Students’ well-being, coping, academic success, and school climate. Social Behavior and Personality, 35(7), 919–936. doi: http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2007.35.7.919

Scanlon, G., & Barnes-Holmes, Y. (2013). Changing attitudes: Supporting teachers in effectively including students with emotional and behavioural difficulties in mainstream education. Emotional & Behavioural Difficulties, 18(4), 374–395. doi: http://dx.doi.org/10.1080/13632752.2013.769710

Schmitt, M. B., Pentimonti, J. M., & Justice, L. M. (2012). Teacher-child relationships, behavior regulation, and language gain among at-risk preschoolers. Journal of School Psychology, 50(5), 681–699. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2012.04.003

Seepter, K. (2014). Õpilase vaimse võimekuse ja klassi õpikeskkonna seos akadeemilise edukusega kakskeelsetel ja nendega koos õppivatel eestikeelsetel. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, 2(1), 186–216. doi: http://dx.doi.org/10.12697/eha.2014.2.1.03

Shepard, J., Salina, C., Girtz, S., Cox, J., Davenport, N., & Hillard, T. L. (2012). Student success: Stories that inform high school change. Reclaiming Children and Youth, 21(2), 48–53.

Tago, M., & Ots, A. (2010). Pupils who speak a "wrong language": Bilingual children’s academic achievement in submersion education. In A. Toomela (Ed.), Systemic person-oriented study of child development in early primary school (pp. 133–154). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Tire, G., Lepmann, T., Jukk, H., Puksand, H., Henno, I., Lindemann, K., Kitsing, M., ... Lorenz, B. (2013). PISA 2012 Eesti tulemused. Tallinn: SA Innove.

Täht, K. (2012). The cross-cultural view on students’ motivation to learn (Doctoral dissertation). Tartu: University of Tartu. Retrieved from http://dspace.utlib.ee/dspace/bitstream/handle/10062/28154/taht_karin_2.pdf?sequence=5.

Türk, K., Haldma, T., Kukemelk, H., Ploom, K., Irs, R., & Pukkonen, L. (2011). Üldharidus- ja kutsekoolide tulemuslikkus ja seda mõjutavad tegurid. Tartu Ülikool, Haridus- ja Teadusministeerium. Külastatud aadressil https://riigikantselei.ee/sites/default/files/content-editors/TOF/TOF_uuringud/10_koolitulemusjuhtimine20111.pdf.

Voltri, O., Luik, P., & Taimalu, M. (2013). Õpetajakoolituse praktikantide ja kutseaastal olevate õpetajate kutsevalikut mõjutavad motivatsioonitegurid. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, 1, 97–123. doi: http://dx.doi.org/10.12697/eha.2013.1.06

Wang, W., Vaillancourt, T., Brittain, H. L., McDougall, P., Krygsman, A., Smith, D., ... & Hymel, S. (2014). School climate, peer victimization, and academic achievement: Results from a multi-informant study. School Psychology Quarterly, 29(3), 360–377. doi: http://dx.doi.org/10.1037/spq0000084

Willmore, E. L. (2006). Learning environments. In W. Fenwick (Ed.), Encyclopedia of educational leadership and administration (2nd ed., Vol. 2, pp. 607–608). Thousand Oaks: Sage Publications. doi: http://dx.doi.org/10.4135/9781412939584.n339

Wilson-Fleming, L., & Wilson-Younger, D. (2012). Positive classroom environments = Positive academic results. Retrieved from http://www.eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED536465.

##submission.downloads##

Avaldatud

2015-04-30

Väljaanne

Rubriik

Artiklid