Digipädevuse dimensioonid ja nende hindamine põhikoolis
DOI:
https://doi.org/10.12697/eha.2021.9.2.09Märksõnad:
digipädevus, EU Kids Online, tasemetöö, hindamine, faktoranalüüsKokkuvõte
Uuring keskendus digipädevuse empiiriliselt eristatavate dimensioonide kirjeldamisele ja nende hindamiseks sobivate küsimuste leidmisele, tuginedes EU Kids Online’i küsitluse ja Eesti katselise digipädevuse tasemetöö andmetele. Kahe andmestiku põhjal eristati üheksa digipädevuse dimensiooni: digivahenditega operatsioonide tegemine, digimaailmas suhtlemine, digimaterjalide loomine, digisisu programmeerimine, hinnang digikeskkondades toimetulekule, võrdlev hinnang digipädevusele, digimaailmas seaduslik toimetamine, digimaailmas enese ja teiste kaitsmine ning digihoiakud. Dimensioonide eristamiseks loodud faktormudeleid iseloomustavad head sobitusastme näitajad ja mõõdukad korrelatsioonid faktorite vahel. Iga dimensiooni kirjeldamiseks leiti vähemalt kolm küsimust, mis sobivad ka uute küsimuste koostamise aluseks. Edasistes uuringutes on vaja hinnata 1) dimensioone tasakaalustatud arvu küsimustega ning 2) iga küsimuse keerukust ja õpilaste eristamise võimet.
Allalaadimised
Viited
Aesaert, K., van Nijlen, D., Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2014). Direct measures of digital information processing and communication skills in primary education: Using item response theory for the development and validation of an ICT competence scale. Computers & Education, 76, 168–181. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.03.013
Ainley, J., Fraillon, J., & Freeman, C. (2010). National Assessment Program – ICT Literacy Years 6 & 10 Report, 2008. Ministerial Council for Education, Early Childhood Development and Youth Affairs (NJ1).
Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., & García-Valcárcel, A. (2020). Psychometric analysis of a test to assess the digital competence of compulsory education students. Relieve, 26(2), 1–21. https://doi.org/10.7203/relieve.26.2.17611
Cha, S. E., Jun, S. J., Kwon, D. Y., Kim, H. S., Kim, S. B., Kim, J. M., Kim, Y. A., Han, S. G., Seo, S. S., Jun, W. C., Kim, H. C., & Lee, W. G. (2011). Measuring achievement of ICT competency for students in Korea. Computers & Education, 56(4), 990–1002. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.11.003
Claro, M., Preiss, D. D., San Martín, E., Jara, I., Hinostroza, J. E., Valenzuela, S., Cortes, F., & Nussbaum, M. (2012). Assessment of 21st century ICT skills in Chile: Test design and results from high school level students. Computers & Education, 59(3), 1042–1053. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.004
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
Digipädevuse tasemetöö 2019 (2019). SA Innove. Külastatud aadressil https://www.innove.ee/wp-content/uploads/2019/09/2019-Digipädevuse-tasemetöö-tulemuste-analüüs.pdf.
Goldhammer, F., Naumann, J., & Keßel, Y. (2013). Assessing individual differences in basic computer skills. European Journal of Psychological Assessment, 29, 263–275. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000153
Helsper, E. J., & Eynon, R. (2013). Distinct skill pathways to digital engagement. European Journal of Communication, 28(6), 696–713. https://doi.org/10.1177/0267323113499113
Hoffmann, T. (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, 23(5), 275–285. https://doi.org/10.1108/03090599910284650
Huggins, A. C., Ritzhaupt, A. D., & Dawson, K. (2014). Measuring information and communication technology literacy using a performance assessment: Validation of the student tool for technology literacy (ST2L). Computers & Education, 77, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.005
Jin, K. Y., Reichert, F., Cagasan Jr, L. P., de la Torre, J., & Law, N. (2020). Measuring digital literacy across three age cohorts: Exploring test dimensionality and performance differences. Computers & Education, 157, 103968. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103968
Knobel, M., & Lankshear, C. (2008). Digital literacy and participation in online social networking spaces. Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices, 11, 249–278.
Muthén, L. K., & Muthén, B. (2018). Mplus. The comprehensive modelling program for applied researchers: user’s guide, 5.
Parry, S. B. (1996). Just What Is a Competency? (And Why Should You Care?). Training, 35(6), 58.
Porat, E., Blau, I., & Barak, A. (2018). Measuring digital literacies: Junior high-school students’ perceived competencies versus actual performance. Computers & Education, 126, 23–36. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.030
Põhikooli riiklik õppekava (2014). Külastatud aadressil https://www.riigiteataja.ee/akt/129082014020.
Recommendation of the European Parliament and the Council of 18 December 2006 on key competencies for lifelong learning (2006). Official Journal of the European Union, 394, 10–18. Külastatud aadressil https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF.
Reichert, F., Zhang, D. J., Law, N. W., Wong, G. K., & de la Torre, J. (2020). Exploring the structure of digital literacy competence assessed using authentic software applications. Educational Technology Research and Development, 68(6), 2991–3013. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09825-x
Senkbeil, M., Ihme, J. M., & Wittwer, J. (2013). The Test of Technological and Information Literacy (TILT) in the National Educational Panel Study: Development, empirical testing, and evidence for validity. Journal for Educational Research Online, 5(2), 139–161.
Siddiq, F., Hatlevik, O. E., Olsen, R. V., Throndsen, I., & Scherer, R. (2016). Taking a future perspective by learning from the past – A systematic review of assessment instruments that aim to measure primary and secondary school students’ ICT literacy. Educational Research Review, 19, 58–84. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.05.002
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo
Sukk, M., & Soo, K. (2018). EU Kids Online’i Eesti 2018. aasta uuringu esialgsed tulemused. Teoses V. Kalmus, R. Kurvits & A. Siibak (toim). Tartu: Tartu Ülikool, ühiskonnateaduste instituut. https://sisu.ut.ee/sites/default/files/euko/files/eu_kids_online_eesti_2018_raport.pdf.
Van Deursen, A. J. A. M., Helsper, E. J., & Eynon, R. (2016). Development and validation of the Internet Skills Scale (ISS). Information, Communication and Society, 19(6), 804–23. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1078834
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. https://doi.org/10.2791/11517
Woodruffe, C. (1993). What is meant by a competency? Leadership & Organization Development Journal, 14(1), 29–36. https://doi.org/10.1108/eb053651
##submission.downloads##
Avaldatud
Kuis viidata
Väljaanne
Rubriik
Litsents
Eesti Haridusteaduste Ajakirja autorid nõustuvad allpool esitatud tingimustega.
- Ajakirjas avaldatud artiklitele on tagatud vaba juurdepääs Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 litsentsiga määratud õiguste mahus.
- Autor loovutab ajakirjale tasuta tema poolt loodud artikli varalised õigused, sh õiguse artikli (1) avaldamisele ja levitamisele, (2) üldsusele kättesaadavaks tegemisele ja eksponeerimisele, (3) avalikule esitamisele.
- Autoril on õigus Eesti Haridusteaduste Ajakirja eelneval nõusolekul sõlmida lepinguid kolmandate isikutega publitseeritud artikli säilitamiseks raamatukogu repositooriumis või avaldamiseks raamatu peatükina. Nõudeks on teiseses töös viitamine esmasele allikale, st artiklile Eesti Haridusteaduste Ajakirjas.
- Pärast artikli ilmumist ajakirjas on autoritel lubatud avaldada Internetis (nt oma veebilehel) motiveeritud mahus tsitaate ning levitada linke koos korrektse viitega ajakirjas ilmunud artiklile (vt Open Access).