Eesti loodusainete õpetajate uskumused, õpetamispraktika ja enesetõhusus TALIS 2008 ja 2013 uuringu alusel

Imbi Henno, Liina Kollo, Rain Mikser

Abstract


Artiklis käsitletakse TALIS 2013 uuringus osalenud loodusainete õpetajate uskumusi, õpetamispraktikat ja enesetõhususe hinnanguid ning võrreldakse tulemusi TALIS 2008 uuringu omadega. Analüüsist selgub, et võrreldes teiste ainete õpetajatega olid loodusainete õpetajate uskumused nii TALIS 2008 kui ka TALIS 2013 uuringus konstruktivistlikumad. Kui esimeses, TALIS 2008 uuringus ei erinenud eesti ja vene õppekeelega koolide loodusainete õpetajate uskumused ja enesetõhususe hinnangud statistiliselt olulisel määral, siis teises, TALIS 2013 uuringus olid eesti õppekeelega koolide õpetajate uskumused konstruktivistlikumad, kuid enesetõhususe hinnangud madalamad. Õpetamispraktika kohta selgus, et õpilaste motiveerimist ja aktiveerimist rakendavad loodusainete õpetajad samal määral kui teiste ainete õpetajad.

 Summary


Keywords


TALIS, põhikooli loodusained, õpetajate uskumused, õpetamispraktika

Full Text:

PDF

References


Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., ... Tsai, Y.-M. (2010). Teachers’ mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal, 47(1), 133–180. https://doi.org/10.3102/0002831209345157

Blanchard, S., Freiman, V., & Lirrete-Pitre, N. (2010). Strategies used by elementary schoolchildren solving robotics-based complex tasks: Innovative potential of technology. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2851–2857. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.427

Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: McGraw Hill.

Brophy, J. E., & Good, T. L. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M. C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp. 328–375). New York: Maxmillan.

Bruner, J. S. (1960). The process of education. Cambridge: Harvard University Press.

Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31(1), 21–32.

Bybee, R. W. (2006). Scientific inquiry and science teaching. In L. B. Flick & N. G. Lederman (Eds.), Scientific inquiry and nature of science: Implications for teaching, learning and teacher education (pp. 1–14). Dordrecht: Springer.

Creemers, B. P. M., & Kyriakides, L. (2008). The dynamics of educational effectiveness: A contribution to policy, practice and theory in contemporary schools. New York: Routledge.

Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (1992). Constructivism and the technology of instruction: A conversation. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Furtak, E. M., Seidel, T., Iverson, H., & Briggs, D. C. (2012). Experimental and quasi-experimental studies of inquiry-based science teaching: A meta-analysis. Review of Educational Research, 82(3), 300–329. https://doi.org/10.3102/0034654312457206

Goodson, I., Moore, S., & Hargreaves, A. (2006). Teacher nostalgia and the sustainability of reform: The generation and degeneration of teachers’ missions, memory, and meaning. Educational Administration Quarterly, 42(1), 42–61. https://doi.org/10.1177/0013161X05278180

Gümnaasiumi riiklik õppekava (2011). Riigi Teataja I, 29.08.2014, 21. Külastatud aadressil https://www.riigiteataja.ee/akt/129082014021.

Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of 800+ meta-analyses on achievement. Abingdon: Routledge.

Henno, I. (2010). Mida on loodusteaduste õpetajatel õppida rahvusvahelisest võrdlusuuringust PISA 2006? I. Henno (koost.), Rahvusvaheliste võrdlusuuringute TIMSS 2003 ja PISA 2006 õppetunnid (lk 19–67). Tallinn: SA Archimedes.

Henno, I. (2015). Loodusteaduste õppimisest ja õpetamisest Eesti koolides rahvusvaheliste võrdlusuuringute taustal (doktoritöö). Tallinn: Tallinna Ülikool.

Henno, I. (2016). Loodusteadused. G. Tire, I. Henno jt (toim.), PISA 2015 Eesti tulemused: Eesti 15-aastaste õpilaste teadmised ja oskused loodusteadustes, funktsionaalses lugemises ja matemaatikas (lk 18–54). Tallinn: SA Innove.

Henno, I., & Granström, S. (2012). Ülevaade aineõpetajate ja koolijuhtide veebiküsitlusest "Uutest riiklikest õppekavadest lähtuv kooli õppekavade arendus ja rakendamine". Tallinn: Haridus- ja Teadusministeerium.

Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‑first century. Science Education, 88(1), 28–54. https://doi.org/10.1002/sce.10106

Holbrook, J. (2008). Paradigm shifts in science education. In J. Holbrook, M. Rannikmäe, P. Reiska, & P. Ilsey (Eds.), The need for a paradigm shift in science education for post-Soviet societies: Research and practice (pp. 7–24). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Kikas, E. (2013). Õpilasekesksest õppimisest ja õpetamisest. M. Kass (koost.), Seestpoolt suurem Eesti. Haridus ja haritus. Metsaülikool Eestis 2011–2012 (lk 70–83). Tartu: SE & JS.

Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist, 41(2), 75–86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_1

Klassen, R. M., Tze, V. M. C., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998–2009: Signs of progress or unfulfilled promise? Educational Psychology Review, 23(1), 21–43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8

Klieme, E., Lipowsky, F., Rakoczy, K., & Ratzka, N. (2006). Qualitätsdimensionen und wirksamkeit von mathematikunterricht: Theoretische grundlagen und ausgewählte ergebnisse des projekts "Pythagoras". In M. Prenzel & L. Allolio-Näcke (Eds.), Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule, Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms (pp. 128–146). Münster: Waxmann.

Kobarg, M., Prenzel, M., Seidel, T., Walker, M., McCrae, B., Cresswell, J., & Wittwer, J. (2011). An international comparison of science teaching and learning: Further results from PISA 2006. Münster: Waxmann.

Kollo, L. (2016). Loodusainete õpetajate uskumused ja õpetamispraktikad TALIS 2013s ning gümnasistide tagasiside loodusainete õpetamisele põhikoolis (magistritöö). Tallinn: Tallinna Ülikool.

Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805–820.

Laius, A., Kask, K., & Rannikmäe, M. (2009). Comparing outcomes from two case studies on chemistry teachers’ readiness to change. Chemistry Education Research and Practice, 10(2), 142–153. https://doi.org/10.1039/B908251B

Laius, A., & Rannikmäe, M. (2011). Impact on student change in scientific creativity and socio-scientific reasoning skills from teacher collaboration and gains from professional in-service. Journal of Baltic Science Education, 10(2), 127–137.

Laius, A., Rannikmäe, M., & Yager, R. (2008). A paradigm shift for teachers: Enhancing students’ creativity and reasoning skills. In J. Holbrook, M. Rannikmäe, P. Reiska, & P. Ilsley (Eds.), The need for a paradigm shift in science education for post-Soviet societies: Research and practice (pp. 67–85). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Lond, M. (2010). Tallinna gümnasistide karjääriteadlikkus ja instrumentaalne ning tulevikule suunatud huvi õppida loodusteadusi (magistritöö). Tallinn: Tallinna Ülikool.

Loogma, K., Ruus, V-R., Talts, L., & Poom-Valickis, K. (2009). Õpetaja professionaalsus ning tõhusama õpetamis- ja õppimiskeskkonna loomine. OECD rahvusvahelise õpetamise ja õppimise uuringu TALIS tulemused. Tallinn: Tallinna Ülikooli haridusuuringute keskus. Külastatud aadressil https://www.hm.ee/sites/default/files/talis2008.pdf.

Mayer, R. E. (2004). Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning? The case for guided methods of instruction. American Psychologist, 59(1), 14–19. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.14

Mayer, R. E. (2009). Constructivism as a theory of learning versus constructivism as a prescription for instruction. In S. Tobias & T. M. Duffy (Eds.), Constructivist instruction: Success or failure? (pp. 184–200). New York: Routledge.

National Research Council (1996). National science education standards. Washington: National Academy Press.

OECD (2007). PISATM 2006. Science competencies for tomorrow’s world (Vol. 1 – Analysis). Paris: OECD.

OECD (2009). PISA data analysis manual: SPSS second edition. Paris: OECD.

OECD (2010a). PISA 2009 results: What students know and can do – Student performance in reading, mathematics and science (Vol. 1). Paris: OECD. Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852548.pdf.

OECD (2010b). Teaching and Learning International Survey – TALIS 2008. Technical report. Paris: OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/edu/school/44978960.pdf.

OECD (2013a). PISA 2012 results: What students know and can do – Student performance in reading, mathematics and science (Vol. 1). Paris: OECD. http://www.cafepedagogique.net/lexpresso/Documents/docsjoints/pztome1.pdf.

OECD (2014a). TALIS 2013 results: An international perspective on teaching and learning. Paris: OECD.

OECD (2014b). TALIS 2013 technical report. Paris: OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/edu/school/TALIS-technical-report-2013.pdf.

OECD (2016). PISA 2015 results: Excellence and equity in education (Vol. 1). Paris: OECD.

Peterson, P. L., Fennema, E., Carpenter, T. P., & Loef, M. (1989). Teachers’ pedagogical content beliefs in mathematics. Cognition and Instruction, 6(1), 1–40. https://doi.org/10.1207/s1532690xci0601_1

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York: International University Press.

Põhikooli riiklik õppekava (2011). Riigi Teataja I, 29.08.2014, 20. Külastatud aadressil https://www.riigiteataja.ee/akt/129082014020.

Rannikmäe, M. (2008). A paradigm shift for the system: Enhancing teacher ownership and professional development. In J. Holbrook, M. Rannikmäe, P. Reiska, & P. Ilsey (Eds.), The need for a paradigm shift in science education for post-Soviet societies: Research and practice (pp. 199–215). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Ross, J. A. (1998). The antecedents and consequences of teacher efficacy. In J. Brophy (Ed.), Advances in research on teaching (Vol. 7, pp. 49–74). Greenwich: JAI Press.

Ross, J. A., & Bruce, C. (2007). Self-assessment and professional growth: The case of a grade 8 mathematics teacher. Teaching and Teacher Education, 23(2), 146–159. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.035

Ruus, V-R., Veisson, M., Leino, M., Ots, L., Pallas, L., Sarv, E.-S., & Veisson, A. (2007). Õpilaste edukus, toimetulek ja heaolu koolis. M. Veisson & V-R. Ruus (koost.), Eesti kool 21. sajandi algul: kool kui arengukeskkond ja õpilaste toimetulek (lk 17–58). Tallinn: Tallinna Ülikooli Kirjastus.

Seidel, T., & Scheerens, J. (2005). Towards a research review and meta-analysis on teaching and learning: Preliminary results and proposed next steps. Paper for the joint Network A and C Task Force on Teaching Effectiveness of OECD INES, Reykjavik, October 8–9, 2005.

Soobard, R., & Rannikmäe, M. (2014). Upper secondary students’ self-perceptions of both their competence in problem solving, decision making and reasoning within science subjects and their future careers. Journal of Baltic Science Education, 13(4), 544–558.

Säälik, Ü. (2012). Millised on vene ja eesti õppekeelega koolides õpetaja-õpilase suhted, distsipliin, hindamine, õpi- ning õpetamismeetodid? J. Mikk, M. Kitsing, O. Must, Ü. Säälik, & K. Täht (koost.), Eesti PISA 2009 kontekstis: tugevused ja probleemid. Programmi Eduko uuringutoetuse kasutamise lepingu aruanne (lk 72–81). Tartu: Haridus- ja Teadusministeerium. Külastatud aadressil https://www.hm.ee/sites/default/files/eesti_pisa_2009_kontekstis.pdf.

Vaino, K. (2013). A case study approach to effect change of chemistry teacher beliefs for enhancing students’ scientific literacy (Doctoral dissertation). Tartu: University of Tartu Press.

Vieluf, S., Kaplan, D., Klieme, E., & Bayer, S. (2012). Teaching practices and pedagogical innovations: Evidence from TALIS. OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd.org/edu/school/TalisCeri%202012%20(tppi)--Ebook.pdf.

Võgotski, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press.

Übius, Ü., Kall, K., Loogma, K., & Ümarik, M. (2014). Rahvusvaheline vaade õpetamisele ja õppimisele. OECD rahvusvahelise õpetamise ja õppimise uuringu TALIS 2013 tulemused. Tallinn: SA Innove. Külastatud aadressil https://www.hm.ee/sites/default/files/talis2013_eesti_raport.pdf.




DOI: https://doi.org/10.12697/eha.2017.5.1.09

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




ISSN: 2346-562X

Journal DOI: http://dx.doi.org/10.12697/issn2346-562X

http://www.eha.ut.ee