Õpetajakoolituse praktikantide ja kutseaastal olevate õpetajate kutsevalikut mõjutavad motivatsioonitegurid
DOI:
https://doi.org/10.12697/eha.2013.1.06Märksõnad:
õpetajate kutsevalik, motivatsioonitegurid, FIT-Choice, kutseaasta ja õpetajakoolituse praktika, põhjuslik-võrdlev uurimusKokkuvõte
Käesoleva uurimuse eesmärk on võrrelda õpetajakoolituse praktikantide ja kutseaastal olevate õpetajate kutsevalikut mõjutavaid motivatsioonitegureid. Kahel aastal (2010, 2012) korraldati uuring, kus kasutati adapteeritud FIT-Choice’i skaala varianti. Uuringus osales 396 vastajat Tartu ja Tallinna Ülikoolist (neist 189 õpetajakoolituse praktikanti, 207 kutseaastal olevat õpetajat).
Uuriva faktoranalüüsi tulemusena eristus nii õpetajakoolituse praktikantide kui ka kutseaastal olevate õpetajate kutsevaliku motiivide puhul viiefaktoriline struktuur ning kutsevalikuga rahulolu ja õpetajatööst ettekujutuse puhul kolmefaktoriline struktuur. Võrreldes õpetajakoolituse praktikantide ja kutseaastal olevate õpetajate kutsevaliku motiive t-testi alusel, leiti, et kutseaastal olevad õpetajad andsid faktoritele Sisemine motivatsioon ja tajutud õpetamisoskused ning Väline motivatsioon ja töö sobivus eraeluga oluliselt kõrgemad hinnangud kui õpetajakoolituse praktikandid. Mõlemad grupid olid kõige kõrgema hinnangu andnud faktorile Sisemine motivatsioon ja tajutud õpetamisoskused ning kõige madalama faktorile Oluliste inimeste mõju. Lisaks andsid kutseaastal olevad õpetajad faktorile Rahulolu kutsevalikuga oluliselt kõrgema hinnangu kui õpetajakoolituse praktikandid. Kahe grupi vahel ilmnesid erinevused ka kutsevalikuga rahulolu ja õpetajatööst ettekujutuse alaploki põhitegurites.
Allalaadimised
Viited
Atkinson, J. W. (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64(6), 359–372. http://dx.doi.org/10.1037/h0043445
Bandura, A. (1998). Self-efficacy: The exercise of control (2nd ed.). New York: W. H. Free- man and Company.
Berger, J-L., & D’Ascoli, Y. (2012). Becoming a VET teacher as a second career: Investigating the determinants of career choice and their relation to perceptions about prior occupation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 317–341. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700046
Bruinsma, M., & Jansen, E. P. W. A. (2010). Is the motivation to become a teacher related to pre-service teachers’ intentions to remain in the profession? European Journal of Teacher Education, 33(2), 185–200. http://dx.doi.org/10.1080/02619760903512927
Eesti keele seletav sõnaraamat (2009). Külastatud aadressil http://www.eki.ee/dict/ekss/. Eesti õpetajahariduse strateegia 2009–2013 (2008). Külastatud aadressil http://www.hm.ee/index.php?048706.
Eccles, S. J., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review Psychology, 53(1), 109–132. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
Elliot, A. J., & Zahn, I. (2008). Motivation. In N. J. Salkind (Ed.), Encyclopedia of Educational Psychology (pp. 686–692). Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Reading: Addison-Wesley.
Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)- choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249–269. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700043
Gao, X., & Trent, J. (2009). Understanding mainland Chinese student teachers’ motivations for choosing a teacher education programmes in Hong Kong. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 35(2), 145–159. http://dx.doi.org/10.1080/02607470902771037
Jarvis, J., & Woodrow, D. (2005). Reasons for choosing a teacher training course. Research in Education, 73, 29–35. http://dx.doi.org/10.7227/RIE.73.3
Jugović, I., Marušić, I., Ivanec, T. P., & Vidović, V. V. (2012). Motivation and personality of preservice teachers in Croatia. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 271–287. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700044
Kilinç, A., Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2012). Factors influencing teaching choice in Turkey. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 199–226. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700048
Klassen, R. M., Al-Dhafri, S., Hannok, W., & Betts, S. M. (2011). Investigating pre-service teacher motivation across cultures using the Teachers’ Ten Statements Test. Teaching and Teacher Education, 27(3), 579–588. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.10.012
Krips, H., Taimalu, M., Luik, P., & Kukemelk, H. (2009). Estonian students’ occupational preferences. Poster presentation in EARLI 2009 conference.
Krull, E. (2000). Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.
Köning, J., & Rothland, M. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: Effects on general pedagogical knowledge during initial teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 289–315. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700045
Lin, E., Shi, Q., Wang, J., Zhang, S., & Hui, L. (2012). Initial motivations for teaching: Comparison between preservice teachers in the United States and China. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 227–248. http://dx.doi.org/10.1080/1359866X.2012.700047
Loogma, K., Ruus, V-R., Talts, L., & Poom-Valickis, K. (2009). Õpetaja professionaal- sus ning tõhusama õpetamis- ja õppimiskeskkonna loomine: OECD rahvusvahelise õpetamise ja õppimise uuringu TALIS tulemused. Tallinn: Tallinna Ülikooli haridus- uuringute keskus.
Marston, S. H. (2010). Why do they teach? A comparison of elementary, high school, and college teachers. Education, 131(2), 437–454.
Moran, A., Kilpatrick, R., Abbott, L., Dallat, J., & McClune, B. (2001). Training to teach: Motivating factors and implications for recruitment. Evaluation and Research in Education, 15(1), 17–32. http://dx.doi.org/10.1080/09500790108666980
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2005). Teachers matter: Attracting, developing, and retaining effective teachers. Paris: OECD.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2011). Building a high-quality teaching profession: Lessons from around the world. Paris: OECD.
Ots, A., Vaher, K., Selliov, R., & Laanoja, P. (2008). Ülevaade Eesti õpetajaskonnast. Külastatud aadressil www.hm.ee/index.php?popup=download&id=8781.
Richardson, P. W., & Watt, H. M. G. (2006). Whochooses teaching andwhy? Profiling cha- racteristics and motivations across three Australian universities. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 34(1), 27–56. http://dx.doi.org/10.1080/13598660500480290
Roness, D., & Smith, K. (2010). Stability in motivation during teacher education. Journal of Education for Teaching, 36(2), 169–185. http://dx.doi.org/10.1080/02607471003651706 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. http://dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Sinclair, C. (2008a). Initial and changing student teacher motivation and commitment to teaching. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 79–104. http://dx.doi.org/10.1080/13598660801971658
Sinclair, C. (2008b). How can what we know about motivation to teach improve the quality of initial teacher education and its practicum? In P. A. Towndrow, C. Koh & T. H. Soon (Eds.), Motivation and practice for the classroom (pp. 37–61). Rotterdam: Sense Publishers.
Tollefson, N. (2000). Classroom applications of cognitive theories of motivation. Edu- cational Psychology Review, 12(1), 63–83. http://dx.doi.org/10.1023/A:1009085017100
Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice scale. The Journal of Experimental Education, 75(3), 167–202. http://dx.doi.org/10.3200/JEXE.75.3.167-202
Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408–428. http://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2008.06.002
Watt, H. M. G., Richardson, P. W., Klusmann, U., Kunter, M., Beyer, B., Trautwein, U., & Baumert, J. (2012). Motivations for choosing teaching as a career: An internatio- nal comparison using the FIT-Choice scale. Teaching and Teacher Education, 28(6), 791–805. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2012.03.003
Wigfield, A. (1994). Expectancy-value theory of achievement motivation: A develop- ment perspective. Educational Psychology Review, 6(1), 49–78. http://dx.doi.org/10.1007/BF02209024
Wigfield, A., & Eccles, J. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68–81. http://dx.doi.org/10.1006/ceps.1999.1015
Woolfolk, A. (2010). Educational psychology (11th ed.). Global Edition. USA: Pearson Education, Inc.
XII Riigikogu stenogramm. V istungjärk. Neljapäev, 17. jaanuar 2013 kell 10.00. Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Õpetajahariduse hetkeseis, probleemid ja ootused" arutelu. Külastatud aadressil http://www.riigikogu.ee/?op=steno&stcommand= stenogramm&date=1358409472.
##submission.downloads##
Avaldatud
Kuis viidata
Väljaanne
Rubriik
Litsents
Eesti Haridusteaduste Ajakirja autorid nõustuvad allpool esitatud tingimustega.
- Ajakirjas avaldatud artiklitele on tagatud vaba juurdepääs Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 litsentsiga määratud õiguste mahus.
- Autor loovutab ajakirjale tasuta tema poolt loodud artikli varalised õigused, sh õiguse artikli (1) avaldamisele ja levitamisele, (2) üldsusele kättesaadavaks tegemisele ja eksponeerimisele, (3) avalikule esitamisele.
- Autoril on õigus Eesti Haridusteaduste Ajakirja eelneval nõusolekul sõlmida lepinguid kolmandate isikutega publitseeritud artikli säilitamiseks raamatukogu repositooriumis või avaldamiseks raamatu peatükina. Nõudeks on teiseses töös viitamine esmasele allikale, st artiklile Eesti Haridusteaduste Ajakirjas.
- Pärast artikli ilmumist ajakirjas on autoritel lubatud avaldada Internetis (nt oma veebilehel) motiveeritud mahus tsitaate ning levitada linke koos korrektse viitega ajakirjas ilmunud artiklile (vt Open Access).